Korbašová, Lukánek: Rosteme osvědčenou cestou lídrů

2266

Po světě koluje řada lidových mouder a přísloví. Říká se třeba, že vše dobré už bylo vymyšleno. Nebo že učení je matkou moudrosti. A protože nikdo nechce být za hlupáka, i my v eD sledujeme trendy, studujeme best practices a inspirujeme se u světových obchodnických špiček. Máme nemalé cíle – udržitelně růst a trvale být na trzích, kde podnikáme, těmi nejlepšími v oboru. To nás také přimělo
změnit způsob řízení.

Za všechny příklady nejlepší praxe hodné následování stačí uvést jediný. Amazon. Začínal doslova z garáže a dnes dorostl do pozice druhého největšího světového obchodníka podle počtu prodaných položek. Přes tento gigantický rozměr má firma poměrně centralizované
řízení. Právě efektivita modelu řízení je klíčem k úspěchu. Princip spočívá ve velké, silné společnosti, která globálně zaštiťuje všechny ekonomické procesy a z ní se fakturuje
do ostatních zemí. V jednotlivých zemích jsou pak uzavřeny na lokální úrovni smlouvy s vendory a partnery, což umožňuje pružně reagovat na libovolná specifika těchto trhů.

Chceme růst, proto se musíme změnit
V eD jsme si nejprve mysleli, že budeme lépe fungovat ve dvou na sobě nezávislých společnostech v Česku a na Slovensku. Jenže máme ambice aktivně působit i v jiných
státech. A nechceme paběrkovat, ale být po zásluze respektovaným hráčem. K tomu je globální společnost, která využívá synergického efektu mezi svými částmi a lépe zachází s vlastními zdroji, nezbytná. Sjednocené řízení pro Česko a Slovensko je tak sice velkým, ale určitě ne posledním krokem. Umožní nám na oba trhy přinášet vyšší a jednotnou kvalitu, rychlejší obsluhu, širší produktovou nabídku a vlastně celkově lepší služby zákazníkům.

„Pokiaľ viem, tak akcionári sa myšlienkou globálnej spoločnosti zaoberajú už dlhší čas. Rovnako ako hľadaním cesty k vyššej efektivite eD v spojení s našou kvalitnejšou prácou pre zákazníkov, dodávateľov i obchodných partnerov. Samozrejme z rôznych strán zachytávame otázky k súčasnej situácii a k našej motivácii uskutočňovať

„Motivácia
je jednoznačne
posunúť eD dopredu“

zmeny. Motivácia je jednoznačne posunúť eD dopredu a vytvoriť podmienky pre rozvoj spoločnosti,“ říká ředitelka pro finance a správu eDsystem SK Jaroslava Korbašová.

Zvolit náhledový obrázek

 

Vendoři to znají
Každý člověk se snaží sám sobě maximálně usnadnit a zlepšit život. Nedělat zbytečné činnosti, které nevytvářejí hodnotu ani radost. Nebo nevyhazovat peníze z okna, jak
se říká. A firma to má podobně. Vždyť i taková drobnost jako sjednocení používaných aplikací a systémů ERP a CRM je ohromným zlepšením. Znamená jednotnou, společnou datovou základnu a přesnější, spolehlivější informace.

Naši vendoři se nad změnami eD ani nepozastavují, jelikož sami fungují obdobně. Obsluhují najednou český i slovenský trh. A protože od července budou mít pro oba trhy jediného eD partnera pro spolupráci, vše se pro ně zrychlí a zjednoduší.

„Nový model řízení nám také podstatně ulehčí jednání s bankami a pojišťovnami. Spojením firem pro ně budeme jedním větším a zároveň transparentnějším partnerem. Směrem ke klientům zase budeme mnohem více flexibilní například u kreditů a v možnosti prodloužených splatností faktur,“ podává výčet dalších výhod finanční ředitel eD Martin Lukánek.

Nový rozměr s výhledem na nový segment sortimentu
Efektivnější jednotné řízení připraví půdu pro rozšíření nabízeného zboží mimo Českou republiku – co do portfolia produktů, tak geograficky. Zatímco v Česku už eD začalo
distribuovat i sortiment mimo oblast IT, v jiných zemích to nebylo možné. A právě zásluhou sjednoceného řízení se Slovensko dočká segmentu non-IT zboží i doplnění dalších světových značek do portfolia IT produktů.

„Zmien je v tomto období síce veľa, ale navonok – na zákazníkov a partnerov by nemali mať žiadny negatívny dosah. Čo sa mení je vnútorná organizácia eD, aj keď je nutné spomenúť, že sú s tým spojené formálne zmeny zmlúv. Vzťahy so zákazníkmi a partnermi na Slovensku sú pre nás dôležité a určite ich nechceme nijakým spôsobom narušiť. Práve naopak. Našim zákazníkom chceme priniesť najmä zlepšenie služieb a rozšírenie obchodného rámca. Preto aj naďalej budú k dispozícii obchodné tímy v oboch krajinách,“ uvádí J. Korbašová.

Schopnost flexibilně rozvíjet síť poboček a spektra zboží má zásadní roli v budoucnosti eD. Z různých nezávislých průzkumů i z našich interních statistik je totiž zřejmé oslabování IT trhu oproti uplynulým rokům. Udržet růst eD tedy nejde bez aktivních opatření, a to i v jiných odvětvích. Na druhé straně musíme zdůraznit, že odborníky na IT sortiment zůstaneme.

Co, kdy, kde a jak
Spojit řízení dvou firem pod jednu střechu není dílem okamžiku během lusknutí prsty. Příprava byla náročná a dali jsme si záležet, aby zákazníkům nepřinášela obtíže
a pro ně byla co nejjednodušší. Žádný velký třesk proto nečekejte. S vendory komunikujeme několik měsíců a navzájem si potvrzujeme aktualizace smluv. Kvůli
právnímu vztahu s jiným obchodním partnerem se to sice na Slovensku týká naprosto všech značek včetně největších světových, ale u řady z nich jsou už teď veškeré
formality úspěšně vyřízeny. Podobně se mění i vztah slovenských zákazníků k dodavateli, kterým bude globální eD – tedy eD system a.s.

Jak je vidět i z předchozího schématu, podstatou změny je z eD udělat jednoho společného, silnějšího a příjemnějšího partnera pro naše dodavatele i odběratele. Lokální působnost ale zůstává zachována jak na úrovni obchodních týmů, tak fyzických skladů a B2B e-shopů.
V e-shopech se nově bude skrze jednotný informační systém zobrazovat celková dostupnost sortimentu z ostravského i bratislavského skladu eD, odkud bude zboží expedováno pro efektivnější vyřízení objednávek.

„Oficiální překlopení na fungování pod jednou společnou firmou pro Česko a Slovensko se uskuteční letos v červenci. Pečlivou přípravou se snažíme, aby se vše pro zákazníka jevilo jen jako jednoduchý administrativní úkon. Reálně je to samozřejmě náročnější, protože kromě administrativy sjednocujeme i vnitřní procesy a informační systémy.

„Nový model řízení nám
také podstatně zjednoduší
jednání s partnery“

Každá tato dílčí změna se pozitivně promítne do rychlejšího a efektivnějšího fungování eD – a tím i do rychlejší a kvalitnější obsluhy zákazníků,“ dodává M. Lukánek.

„Je mojim želaním, aby eD vďaka zmenám v Čechách a na Slovensku zlepšilo svoju pozíciu na trhu v oboch krajinách a prinieslo stabilitu a spokojnosť nielen pre našich zákazníkov a partnerov, ale aj pre všetkých zamestnancov,” uzavírá téma Jaroslava Korbašová. „Určitě je to projekt, který eD prospěje a do kterého se všem lidem z eD týmu včetně mě vyplatí investovat osobní myšlenky, energii i čas,“ souhlasí Martin Lukánek.