„Optoma je vidět všude, i díky eDéčku,“ říká Josef Kočica, regionální manažer pro východní Evropu

4532

Říká se, že kovářova kobyla chodí bosa. Josef Kočica z Optomy, jednoho z největších hráčů na trhu s projektory, toho ale není důkazem. „Sledujeme doma rádi filmy a s projektorem od Optomy, plátnem a občerstvením, je to úplně jiný zážitek,“ popisuje zástupce společnosti, jež je kvalitními přístroji pro domácí kino proslulá. Ale umí i mnohem víc, o čemž se i díky spolupráci s eDéčkem dovídá stále více lidí v Česku a na Slovensku.

Mít kvalitní 4K projektor doma, to ještě před dvěma lety pro obyčejného smrtelníka znamenalo půjčit si nebo prodat zánovní auto. Čtvrtmilionovou investici si prostě nemohl dovolit každý. Dnes je situace diametrálně odlišná. Vždyť v současnosti Optoma nabízí model UHD 300x za necelých třicet tisíc korun. A na to už lidé slyší.

Projektory jsou in a ze stále sladšího koláče si Optoma každým rokem dokáže ukrojit větší kus. Zatímco v roce 2013 měla firma na českém trhu zhruba čtyřprocentní podíl v prodeji projektorů, dnes je její market share pětinásobný (viz graf).

[visualizer id=“1327″]

Podíl společnosti Optoma na českém trhu s projektory od roku 2012 neustále roste. To vše za dohledu šéfa pro východoevropský region Josefa Kočicy a asistence eD system. Market share v současnosti atakuje dvacetiprocentní hranici.

Přerod Optomy z nenápadného nováčka tuzemského trhu v dravce uzurpujícího si stále větší místo na slunci, již kočíroval Josef Kočica. Energický muž nastoupil do firmy v roce 2013 a dnes šéfuje celému východoevropskému regionu. Pod jeho správu spadá Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Slovinsko, Chorvatsko, Polsko a samozřejmě Česko a Slovensko.

K současné pozici Optomy v Česku, kdy firma patří k největším prodejcům projektorů v republice a je tuzemskou jedničkou v kategorii domácích kin, dopomohla týmu Josefa Kočicy výraznou měrou i spolupráce s eDéčkem. V Q1 2018 Optoma dosáhla 39% podílu jak ve Full HD projektorech pro domácí zábavu, tak i 4K projektorech v České republice. (Zdroj: Futuresource Consulting Ltd., 20. 4. 2018)

S eDéčkem to klapalo. Jiní byli pasivní

Když Optoma při vstupu na český trh vybírala z několika distributorů, byl to právě eD system, který se ukázal být nejpřínosnějším partnerem. „eD se snažilo naše portfolio aktivně nabízet, promovat. Ostatní v tomhle byli hodně pasivní,“ vysvětluje volbu klíčového distributora Kočica.

Vzájemné symbióze pomohlo i to, že regionální šéf Optomy v eDéčku rok působil. „Znali jsme se s Honzou Novákem a řekli jsme si: ‚Fajn, pojďme Optomu někam vytáhnout’,“ vzpomíná na zrod spolupráce bývalých kolegů.

Aktivní komunikace s vendorem, zajištění velkého skladu zboží, starost o administrativu. Tím vším eDéčko od chvíle, kdy si kamarádi poprvé plácli na stvrzení spolupráce, zjednodušuje Optomě život. „Navíc jste nám pomohli dostat se na Alzu. Ač jsme na západních trzích byli číslo jedna až tři, tady jsme byli poměrně neznámí. To, že eD system měl s Alzou už nějaké vztahy, bylo pro naše zalistování podstatné,“ pochvaluje si Josef Kočica a speciálně vypichuje spolupráci s marketingovým týmem eDéčka.

„Máme mnoho společných marketingových aktivit, což u jiných distributorů tolik nebývá. Vyčleněný tým se nám stará o eventy, mailingy, bannery, promoakce či demoprojektory, které jsou velkým benefitem pro zákazníky.“ Vysoce postavený manažer si pochvaluje probíhající fúzi českého a slovenského eDéčka. „Pro zákazníky to bude jen přínosem, ať už z hlediska lepší skladové dostupnosti zboží, či nižších cen. Produktovým manažerem pro obě země je Karel Káňa a s tím byla vždy spolupráce bezproblémová,“ vítá Josef Kočica novinku u bývalého zaměstnavatele.

Koukejte, Optoma je všude kolem vás

Optoma se tak může nerušeně soustředit na svůj rozvoj. Nenechte se mýlit, tato firma nenabízí jen projektory skryté za zdmi domácností či kanceláří. Pole působnosti je daleko širší a na jejich výrobky můžete narazit prakticky všude. Ve školách, obchoďácích nebo fotbalových zápasech.

„S eDéčkem to klapalo. Ostatní byli pasivní“

V tom Optomě pomohla chytrá investice. Firma minulý rok koupila britskou společnost Calibre, což je jedna ze čtyř společností vlastnící patenty na ovládání a řízení ledkových stěn a panelů. Technologie Calibre se využívala například v televizních studiích při letní olympiádě v Riu De Janeiru. Veškeré její know-how padlo se strategickým nákupem do klína Optomě a ta jej ihned začala zúročovat.

Kdo je Josef Kočica?

Josef Kočica je regionálním manažerem Optomy pro východní Evropu. Stará se o chod a rozvoj společnosti v osmi zemích. „Každý má představu, že když je někdo šéf, vydělává hodně peněz. Ale už nevidí, co to obnáší. Čtrnáctihodinová pracovní doba není žádnou výjimkou,“ popisuje. Pro společnost pracuje od poloviny roku 2013.

Předtím působil v klíčových pozicích ve společnostech eD system (Product Manager), či LG Electronics (Key Account Manager).

Bývalí či současní kolegové jej na profesní síti Linkedln popisují jako týmového hráče, přirozeného lídra a člověka, který je zvyklý tvrdě pracovat.

Je filmovým nadšencem se zájmem o fitness a cestování.

„Od února jsme začali prodávat ledkové stěny a panely. Ať už outdoorové, což jsou LED stěny, které můžete vidět například na fotbalových stadionech, nebo indoorové stěny viditelné například v nákupních centrech. Do našeho portfolia pak chystáme zařadit i interaktivní displeje, které budou ideálním produktem pro školství,“ nastiňuje další směřování firmy Josef Kočica.

Novou vychytávku eDéčko otestuje

V tom, v čem je nejsilnější, tedy v projektorech, se chce firma neustále zlepšovat. „Zákazníci oceňují kvalitu našich výrobků. A my přemýšlíme kudy dál. Máme vysoké rozlišení, vysokou kvalitu obrazu a teď chceme přidat nějaké doplňkové služby. Chystáme například hlasové ovládání projektorů. Velký úspěch mají také malé přenosné ledkové projektory, vhodné pro lidi na cestách. Zákazník si na ně může nainstalovat Netflix, YouTube či internetový prohlížeč a může to bezdrátově streamovat. V jejich prodeji jsme za minulý kvartál zaznamenali 59 procentní podíl na trhu,“ těší regionálního šéfa.

Aktuálně Optoma společně s eD system připravuje obchodní motivační program, který odmění nejlepší dealery na B2B trhu. „eD to připraví, zajistí komunikaci s dealery a my to zastřešíme a zafinancujeme. Obchodníci s nejlepšími obraty se mohou těšit například na atraktivní zájezdy,“ nastínil Kočica.

Detaily může Jan Novák, Karel Káňa a Josef Kočica dotáhnout na greenu. „Pořád mě pár nejmenovaných lidí z eDéčka tlačí do golfu. Ten jsem ještě nezačal dělat, ale už jsem jim slíbil, že začnu trénovat. Sehnali mi dokonce instruktora, tak doufám, že neudělám na příštím eD golfovém turnaji ostudu,“ dodal milovník fitness a cestování.