Marcel Divín: Na velikosti záleží, ví Epson. S eD v zádech roste.

2681

Byl to malý krok pro člověka, ale velký skok pro firmu. Vždyť kolik výrobců na světě se může pochlubit tím, že se jejich produkt dostal až na oběžnou dráhu. Epson ano. V devadesátých letech firma připravila pro NASA tiskárnu, která obstála i v podmínkách beztížného stavu. Na přelomu milénia vynesl raketoplán Discovery do vesmíru zařízení Epson Stylus Color 800.

Ročně se Marcel při svých cestách za zákazníky nedostane pod 50 tisíc km ročně. Bere to ale pozitivně. Podle něj to k Epsonu prostě patří.

Vysoko nad zemí se naplno projevily typické vlastnosti produktů firmy se sídlem v Japonsku – dlouhá životnost a odolnost. Na Mezinárodní vesmírné stanici astronauti využívali přístroj k tisku výsledků různých měření dlouhých sedmnáct let.

Člověk ale nemusí jen vzhlížet k nebi, aby se s technologií Epson seznámil. Je všude kolem nás. A není vepsaná jen do vytištěných papírů.

Společnost se kromě své vlajkové lodi, výroby inkoustových tiskáren, zaměřuje i na skenování (včetně rozvíjejícího se mobilního skenování), digitalizaci dat, projekční techniku, ale i roboty či chytré brýle. Historicky je také spjata s hodinkami a časomírami. Vzpomeňte
například na hokejový turnaj století v Naganu. Finále s Ruskem rozhodl Petr Svoboda v čase 48:08, jak přesně zaznamenala společnost Seiko Group, mateřská firma Epsonu. Právě ona byla oficiálním dodavatelem časomíry celých her.

V Česku a na Slovensku Epson od roku 2001 postupně nabírá na síle. Je to i díky lokálnímu zastoupení v obou zemích. Působivý je například růst v prodeji projekční techniky, kde firma aktuálně sází na rozvoj laserové technologie v menších projektorech. Na dveře domácností tedy brzy zaklepe se speciální designovou řadou.

Ještě v roce 2005 patřil Epsonu každý dvacátý prodaný projektor, dnes již téměř každý druhý.

Podíl na CZ trhu v počtu prodaných projektorů. Dnešním dnem je to téměř každý druhý, který se prodá.

„Udělali jsme od té doby velký kus práce. Musím poděkovat našim resellerům, kteří nám s tím velmi pomohli,“ podotýká Marcel Divín, šéf Epsonu pro oba trhy, který je se společností spojen právě od roku 2005.

Čtyřiačtyřicetiletý manažer prošel ve firmě ceněnou cestou. Začínal takříkajíc od píky a postupně se vypracoval v lídra dvacetičlenného týmu. „V době, kdy jsem začínal, jsme byli malou pobočkou. To, co jsem měl na vizitce, ne vždy odpovídalo tomu, co jsem skutečně dělal. Intenzivně jsem se staral o naše československé partnery, účastnil jsem se spousty akcí. Hodně jsme se s jedním bývalým kolegou nacestovali,“ vzpomíná Marcel Divín.

Některé věci se v Epsonu nemění. Ať je člověk obchodník, nebo Branch Office Manager, stále tráví za volantem kus života. „K Epsonu to prostě patří. S tím jsme do toho všichni šli. Ročně se nedostanu pod 50 tisíc najetých kilometrů,“ potvrzuje manažer, který nejvíce pendluje na trase Ostrava-Praha-Bratislava.

Ke každodenní práci Marcela patří vysvětlovat zákazníkům, že inkoustový tisk do firem prostě patří.

Ze všech pozic, které ve firmě zastával, byl a je zvyklý vysvětlovat zákazníkům, že se do domácností a kanceláří zase vrací doba inkoustová. Marcel Divín to hrdě hájí.

„Co bylo před pár lety nemyslitelné, tedy tisknout za haléře z cenově přijatelných zařízení, je nyní běžným standardem na trhu. A tento standard jsme vytvořili my v Epsonu,“ míní šéf pro Česko a Slovensko.

Úspory, rychlost tisku a dlouhodobý provoz bez problémů. To jsou benefity, které firma podle regionálního lídra přibaluje ke každé prodané krabici s tiskárnou. A těch krabic mířících k zákazníkům v Česku a na Slovensku je víc a víc.

„V segmentu inkoustových tiskáren jsme aktuálně na 20 procentech podílu v prodaných kusech a v přepočtu na jejich hodnotu jsme dlouhodobě jedničkou až dvojkou na trhu,“ zmiňuje regionální šéf. Vysvětluje to tím, že zatímco průměrná cena tiskáren se v Epsonu pohybuje na úrovni 170 eur, u jiných značek je zhruba o 100 eur nižší. Zákazníkům Epsonu nevadí do nákupu tiskáren zainvestovat více, ví, že se jim peníze časem vrátí. Třeba s tankovou řadou, která je teď prodejním hitem.

Tankový systém razantně snižuje náklady inkoustového tisku a prodlužuje životnost tiskáren. Byl to právě Epson, který s ním v roce 2013 přišel jako první. Zákazníkovi
dává zapomenout na neustálé měnění inkoustových kazet a nabízí jednodušší systém nádržek s extrémně vysokou kapacitou. „V současnosti nabízíme 27 modelů těchto přístrojů,“ zmiňuje Marcel Divín.

U nás pořád škatulkujeme inkoustové technologie do kategorie „domácí“.

Velkou výzvou, před kterou nyní s trumfem v ruce v podobě aktuální řady tiskáren WorkForce Pro Marcel Divín a jeho tým stojí, je dostat inkoustové tiskárny ve větším množství do kanceláří firem a přesvědčit lehce konzervativní středoevropské zákazníky o jejich, již zmíněných, výhodách. „U nás pořád škatulkujeme inkoustové technologie do kategorie „domácí“. Ale trend, který přichází z Ameriky a západní Evropy je takový,
že inkjetových technologií v kancelářském tisku výrazně přibývá. V Evropě jsou trhy, kde podíl této technologie ve firmách přesáhl 40 procent. V Čechách to bylo za rok 2017 jen zhruba 12 procent,“ porovnává.

Vítr do plachet na této osvětové misi dodává Epsonu i eD. „Společnost eD system byla vlastně jedním z prvních distributorů, se kterými jsme začali v roce 2001 kooperovat,“ připomíná Marcel Divín.

Epson si podle jeho team leadera vždy zakládal na četných diskuzích se svými partnery o tom, co je potřeba pro trh společně udělat. „eD je vždy ochotné diskutovat. Ceníme si profesionálního přístupu, počínaje obchodním a produktovým týmem až po management,“ oceňuje Marcel Divín a vzpomíná na své první kontakty s eDéčkem.

Eventy pro nás byly a stále jsou skvělou příležitostí. Účást na nich nám dává možnost pochlubit se.

„Po mém nástupu v roce 2005 jsem hned absolvoval vaše eventy. Ty pro nás byly a stále jsou skvělou příležitostí. Účast na nich nám dává možnost pochlubit se klíčovými produkty velké skupině zákazníků. Proto si na nich hodně zakládáme,“ chválí manažer.

V nedávném přechodu na jednotné řízení trhu v eD vidí lídr „ československého“ Epsonu pozitiva. „Pro nás je centralizace nákupního oddělení eD do jednoho místa daleko efektivnější. Ubyla nám část administrativy a věříme, že sdílení velkého českého skladu pro
slovenské zákazníky je velkým benefitem v rámci dostupnosti nejen standardního, ale i specifického zboží,“ dodal Marcel Divín.