Léta nabýval zkušenosti na pozici obchodníka. Nyní je tomu deset let, co dostal na starosti rovnou dvě pobočky eD. Jednu na Moravě, druhou v Čechách. I přes kilometry rozdělující jeho tým však chce, aby se jeho lidé brali jako jedna unita.
Jan Vančata je nadšenec do všeho nového, vítá změny a jako ryba ve vodě se cítí v aktivním prostředí. To se v jeho osobním životě promítá do touhy po zkoušení a objevování nových sportů. „Díky tomu jsem se naučil hrát golf nebo před třemi lety jezdit na snowboardu. Zároveň, když něco vyzkouším a naučím se to, tak mě to trošku omrzí a jdu zkrátka dál,” prozrazuje ředitel brněnské a pardubické pobočky eD.
Touha vplouvat do nových a pro něj neprobádaných vod se podle něj projevuje i v pracovním prostředí. „Mám rád akvizici, jsem zastáncem jakýchkoli nových brandů mimo IT, ať už jde o produkty pro zahradu, smart věci nebo cokoli, co člověk strčí do zásuvky. Myslím, že jsme skvělá firma s dobrým jménem, finančním zázemím, špičkovou logistikou, zkušeným obchodním týmem i rozložení na českém a slovenském trhu,” vysvětluje, proč by se do budoucna nesoustředil pouze na IT.
Naopak, ačkoli dnes non-IT zboží dělá na jeho dvou pobočkách zhruba pět procent celkového obratu, vidí velký potenciál v cestě, kterou se vydala třeba Alza.
To pocitové máme lepší
S ředitelem ostravského obchodního týmu Jaroslavem Čerbákem (viz článek v jarním vydání) se shoduje na tom, že IT trh je dnes poměrně rozebrán a distributoři stojí z hlediska cen, podmínek a služeb na stejné startovní čáře.
„Velkou výhodou eD oproti konkurenci je, že jsme stále česká firma o úzkém portfoliu českých akcionářů. Tohle blízké domácí zázemí přináší výhodu. Na jednání se zákazníkem například dokážu často rozhodnout od stolu. Jsem schopen říci, do čeho jako pobočka půjdeme a do čeho ne,” říká Jan Vančata.
Druhým podstatným rozdílem je podle něj práce se zákazníkem, kterou konkurence dělá více plošně. „Myslím, že pracujeme lépe s každým klientem. Zákazníci se cítí být naší součástí, mají pocit, že je potřebujeme. Panuje u nás rodinná atmosféra, která se přenáší i na ně,” doplňuje a je toho názoru, že hmotná nabídka distributorů je srovnatelná.
„Obrazně řečeno, lišíme se v tom nehmotném a pocitovém, a to rozhodně v dobrém slova smyslu.“ dodává šéf desetičlenného týmu. Jeho dvě pobočky s ročním obratem 1,1 miliardy korun měsíčně obslouží průměrně 500 zákazníků. Stejně jako pro eD celkově, je i pro jeho tým vlajkovou lodí značka HP s třicetiprocentním podílem na obratu. „Trošku specifičtí jsme v tom, že u nás hodně hrají prim Fujitsu a Lynx,” uvádí bývalý obchodní manažer.
Očima zákazníka
„S Honzou se znám už asi věčnost. Ani nevím, jestli je to deset nebo více let. Vyhovuje mi, že se s ním a s jeho týmem dá mluvit a dohodnout se. Vždy jsme byli schopni najít řešení i nepříjemných problémů. A ve srovnání s ostatními distributory, se kterými obchodujeme, je tato schopnost právě u eD větší. Myslím, že je to díky trochu méně „korporátní“ kultuře eD, ale je to také dáno osobou Honzy. Jeho tým dokázal spolu s mými lidmi najít řešení pro specifické potřeby našeho byznysu a i díky tomu si ukusuje z našeho nákupu o kousek víc než ostatní distributoři.“
Tibor Brunclík, Print Partners s. r. o.
Roční pauza od IT distribuce
Na pozici obchodníka Honza strávil sedm let. Jeho cesta v eD začala v roce 2001, kdy nastoupil jako specialista na mobilní komunikace, po dvou letech už dělal obchodníka pro celý IT obchod. V roce 2008 si dal od IT na rok pauzu a přešel do distribuce s hutním materiálem. Zpětně to vnímá jako obohacující zkušenost, díky níž poznal jinak fungující obchodní model. „Když mi však z eD zavolali, jestli bych se nechtěl vrátit a dělat ředitele
pobočky, přiznám se, moc jsem neváhal,” vzpomíná na deset let staré rozhodnutí.
Na své práci oceňuje variabilitu, jak říká, člověk nedělá pásovku. Baví jej i vyhledávání nových obchodních příležitostí a zákazníků a v neposlední řadě i komunikace se zákazníky, dodavateli i vlastním týmem. U toho dbá na to, aby jeho lidé nerozlišovali, zda pracují v Brně nebo v Pardubicích, ale brali se jako jedna pobočka.
„Člověk z jiného oboru se často na věci dívá úplně jinak a dokáže obohatit tým”
Tvrdí, že dobrý obchodník by měl být loajální, samostatný, komunikativní, výřečný, ale musí umět i naslouchat, vycítit obchodní náznaky a najít a navrhnout správné řešení. Zároveň přiznává, že při hledání nových lidí do týmu pro něj není stěžejní, aby byl obchodník prorostlý zkušenostmi od A do Z. „Když někdo přijde od konkurence, může mít už za ta léta klapky na očích. Naopak člověk z jiného oboru se často na věci dívá úplně jinak a dokáže obohatit tým,” doplňuje Jan Vančata.
5 zajímavostí, které jste o Honzovi nevěděli
- Od gymplu chodí na čundry. Jde o pánskou tradici v podobě 60kilometrové trasy a čtyř dní pod širákem.
- Vloni si udělal kurz na seskok padákem, se kterým následně také dvakrát sám skočil.
- V blízké době chce vyzkoušet ferraty a naučit se hrát na elektrickou kytaru.
- V létě jej můžete s manželkou potkat na některém z hudebních festivalů. Absolvují zpravidla tři až čtyři ročně.
- Zvířata k jeho životu patří. Je synem veterináře a domácnost s ním sdílí pes, kočka a had.
Dvě města, jedna unita
I přes desítky kilometrů rozdělující pardubickou a brněnskou pobočku se Jan snaží, aby se jeho lidé brali jako jeden tým.