Šimon Churý: Evoluce marketingové kuchyně přináší jednu inovaci za druhou

1259

Marketing na IT distribučním trhu už zdaleka není jen o promoakcích. Zásluhu na tom mají především kreativci z eD, kteří pomyslnou vitrínu marketingových služeb za poslední roky doplnili o řadu nových produktů. Důvod? Představte si, že by cukrárny ve vašem okolí nabízely jen cheesecaky. Jedna více, druhá méně, některá lepší, jiná průměrnější. Ať by však byly připravovány s láskou a pečlivostí a chutnaly i vypadaly by výborně, nezkusili byste rádi sem tam i sachr nebo panna cottu?

Kdybychom se vrátili v čase, stačilo by pouhých 5 let zpět, marketing distributorů byl co do počtu nabízených služeb dosti omezený. Ve všech marketingových přípravnách se v podstatě pekly jen promoakce. Pak přišel zlom.

„Na B2B trhu marketingově zastupujeme 150 světových technologických lídrů“

Šimon Churý, marketingový ředitel eD, před 20 lety začínal svou kariéru v reklamní agentuře.

Jsou to tři roky, co Šimon Churý, v té době ještě produktový marketingový manažer senior, společně s tehdejším marketingovým ředitelem Danielem Vondráčkem představili vedení eD vizi. Vizi, jak vytvořit z jejich oddělení efektivní interní reklamní agenturu.

Proč dostal nápad na evoluci dobře fungujícího oddělení zelenou? Šlo o logický krok. eD totiž nespravuje marketing jen své značce, aktuálně na B2B trhu marketingově zastupuje celkem 150 světových technologických lídrů. „Pro B2B je to rychlejší a flexibilnější řešení. Máme data z prodejů, data z trhu, například z výzkumů společnosti GfK, a jsme v každodenním kontaktu s naším obchodním i nákupním oddělením. Na základě těchto dat dokážeme lépe určité věci předvídat a rychle i s dostatečnou odborností reagovat,“ vysvětluje marketingový ředitel eD Šimon Churý, který před 20 lety začínal svou kariéru právě v reklamní agentuře.

Přípravnu kreativních kampaní nejprve doplnili lidé se zkušenostmi z agentur a následně si všichni rozdělili role. „Dnes máme specialisty na produktový marketing, eventy, digital a také na obsah, který se v B2B komunikaci doposud příliš neřešil. Požadavky se nerozdělují podle toho, kdo má zrovna čas, ale podle toho, kdo je v týmu největším odborníkem na danou problematiku. To je v našem byznysu poměrně unikátní,“ vysvětluje Šimon Churý s tím, že 90 procent práce realizuje 21členný tým in-house.

(zleva) Marketingový manažer Roman Antes, marketingová specialistka Monika Matušková, marketingová specialistka Lada Martinů, marketingová specialistka Martina Šebestová a marketingový ředitel Šimon Churý

Měřitelné výsledky transformace marketingové kuchyně přišly záhy. Tým začal připravovat nové služby a pomyslné menu se začalo rozšiřovat. Z tiskárny vyjelo první vydání magazínu eDéčko. Diváci YouTube zhlédli první videorecenzi Otestováno eDéčkem. Do e-mailových schránek přistály první tematické newslettery jako bazar, výprodej nebo přehled novinek. Značky dostaly své rozvojové mediaplány a marketingové balíčky pro
podporu vizibility a obchodních cílů.

Offline a online nástroje se musí doplňovat

Jedním z dalších celosvětových trendů je neustálé posilování digitálního marketingu a i v této oblasti chce eD udávat krok. Proto digitál aktuálně spravují tři lidé – jeden zkušený manažer a dva specialisté. „Byli jsme prvním distributorem v B2B segmentu, který začal sdílet data a následně je využívat pro zlepšení marketingové komunikace. Věřím, že právě díky datům máme ve svých marketingových službách větší přidanou hodnotu než konkurence, a také lépe cílíme,“ vysvětluje Šimon Churý a zmiňuje, že nově eD ještě lépe vytváří komunikaci díky monitoringu médií.

„Přispíváme k informovanosti v B2B prodejním kanále“

Zároveň jako důležité oblasti marketingu vnímá i ty, které nelze objektivně změřit – image komunikaci, PR nebo společenskou odpovědnost. Právě zde řadí například již druhou sezonu trvající sponzorství běžkařského celku s názvem eD system Bauer Team nebo tvorbu tištěného magazínu eDéčko. I tyto aktivity se však jeho tým snaží propojovat s online komunikací. Smysl magazínu, který již dva roky přispívá k informovanosti v B2B prodejním kanále, dokazují i data z online verze. Ta má již 23 tisíc aktivních čtenářů.

Digitálními nástroji tým také mnohem více doplňuje eventy. „Posledními novinkami byl online přenos dění na konferencích na sociální sítě nebo si posluchači přednášek mohli zasoutěžit přes aplikaci Kahoot,“ vyjmenovává Šimon Churý a dodává, že účast na akci je dnes pro značku jen jedním z prvků marketingové komunikace.

Právě za vysokou úroveň eventů sklízí tým chválu ze všech stran. A právem! Vždyť nikdo jiný na distribučním IT trhu nedokáže v jeden den dostat na jedno místo až tisíc odborníků z IT odvětví. To se každoročně daří právě na konferencích eD EXPO a eD WORLD. „Know-how předáváme i na Slovensko. Letos se denní části konference eD FORUM účastnilo 371 lidí, což je 20procentní nárůst návštěvnosti oproti roku 2018. Zároveň je to meta, která nás příjemně překvapila,“ přiznává.

S novými projekty vznikla obrovská poptávka

Jednou z novinek, se kterými marketingový tým začal na IT B2B trhu jsou videorecenze, resp. pořad Otestováno eDéčkem.

On sám si na svém týmu nejvíce váží jeho proaktivity a samostatnosti. „Sami za mnou chodí s novými rozpracovanými projekty a já hledám cestu a zdroje, jak jejich nápad kapacitně a finančně zrealizovat. Takhle vznikl magazín i videorecenze. Inovace u nás přicházejí zdola, jsou to lidé, kteří utváří podobu marketingu na IT distribučním trhu,“ vyzdvihuje přednosti svého týmu. S přibývajícími položkami marketingového menu se ukazuje, že značky jsou ochotny jít do jiných formátů reklamy, nemají obavy z nových projektů, ba naopak. Týmu kolem Šimona Churého se daří utvářet poptávku. Dokonce natolik, že zájem o videorecenze nebo některé grafické práce musí zpracovávat postupně. Marketingoví cukráři v eD zkrátka nestíhají péct. Dokázali svou kvalitu natolik, že se na jejich produkty stojí fronty.

„O naší odbornosti jsme dokonce přesvědčili tak, že nás delší dobu oslovují menší a rozvojové značky, abychom pro ně vedli i kampaně při uvedení nových produktů na B2C trh. Tohle už je pro nás ale poptávka, kterou jsme kapacitně pokrýt nedokázali,“ uvádí marketingový ředitel. I proto eD již delší dobu hledalo cesty, jak zájemcům vyhovět a spravovat pro ně i B2C marketing. Pokrýt tuto poptávku nyní dokážeme díky vzniku holdingu Digital First Marketing Group. Jednou ze služeb, kterou tímto eD nabídne, bude právě uvedení nové značky nebo nového produktu na B2C trh. Další inovací pro trh bude unikátní nástroj eD analytics (více v trojrozhovoru o Digital First Marketing Group).

Kreativa však není o jednom oddělení. Šimon Churý je toho názoru, že marketingová komunikace musí úzce spolupracovat s obchodem. „Je to o každodenní aktivní kooperaci se zástupci značek i s nákupním a obchodním oddělením. Jsem rád, že se u většiny značek a projektů podařilo změnit přístup a na této ose jsme tak v každodenním kontaktu. Díky této změně se úroveň našich výstupů posunula kvalitativně a rychlostně dále,“ uzavírá marketingový ředitel.