Jaroslav Rakušan: Deset let ve službách Lenovo

432

Zavazující motto společnosti Lenovo: „Chytřejší technologie pro všechny,“ si jako mantru předříkává 60 tisíc jejích zaměstnanců rozesetých do 160 zemí světa. Výsledkem jsou čtyři prodaná zařízení za vteřinu. Taková, která dokáží zjednodušit život lidem a dostat z nich maximum, nebo i víc, než si kdy uměli představit.

Ashton Kutcher zvládl za asistence tabletu z řady Yoga třeba podojit kozu nebo uplést svetr. Zároveň jako by se ptal: „A co s Lenovem dokážete vy?“ Propojení známé tváře Hollywoodu se společností prostřednictvím reklamního spotu (byť plného nadsázky) jen dokazuje, jaký je Lenovo v současnosti pojem. Pokud ale prestiž raději přepočítáváte na peníze, vězte, že obrat firmy s adresou sídla v Pekingu přesahuje 50 miliard amerických dolarů.

Legendou už od počátku

Lenovo bylo „Legendou“ vlastně už od svého založení v roce 1984. To přesto, že firmu, jejímž prvním úspěchem byla karta vykreslující čínské znaky, asi v polovině osmdesátých let znal jen málokdo. Liu Chuanzhi a jeho obchodní partneři ale možná už tehdy tušili, jaká budoucnost novou společnost zaopatřenou skromným vstupním kapitálem 25 tisíc dolarů čeká a dali jí sebevědomý název „Legend“. V roce 2003 se Legend přejmenoval na Lenovo (Le = Legend + Novo = nový) a výrobce IT zařízení přestal být legendou jen pro svůj název, ale začal se jí stávat pro své obchodní výsledky.

Expanze do zámoří a koupě počítačové divize IBM vedly k tomu, že se společnost stala v roce 2013 největším světovým výrobcem počítačů. O dva roky později už čínská firma hlásila 100 milionů prodaných notebooků řady ThinkPad a etablovala se i v dalších sférách IT světa. „Bez nadsázky lze říci, že v současnosti vyrábíme zařízení od mobilních telefonů až po sofistikovaná serverová a storage řešení,“ líčí SMB Sales Manager společnosti Jaroslav Rakušan. Tým tohoto zkušeného obchodníka se stará o značku Lenovo v Česku. „Nicméně úzce spolupracujeme i se slovenskými kolegy a mnohé naše kroky jsou společně koordinovány,“ vysvětluje muž s dlouholetou praxí v oblasti IT.

„Můj dlouhodobý průměr najetých kilometrů se pohybuje okolo čtyřiceti tisíc ročně.

Začínal ještě v éře disket

Kariéru rozjížděl Jaroslav Rakušan u společnosti Imation, a to v pozici obchodníka pro záznamová média. Při pracovním pohovoru se už mohl opřít o dobrou znalost angličtiny. Tu vypiloval během tříletého studia se zaměřením na management a marketing v Austrálii. „Tato zkušenost mi ve spojení s naukou informačních technologií otevřela po návratu do Česka obchodní svět,“ líčí. V Imation zažil na konci devadesátých let ještě éru, kdy převratnou novinkou byla disketa s kapacitou 120 megabitů. Následně jeho profesní životopis obohatila krátká štace ve společnosti Xerox a pak „pětiletky“ ve službách Fujifilmu a Kensingtonu.

Zejména práce pro největšího světového výrobce fotoaparátů mu poskytla důležitý vklad, z něhož od roku 2010 čerpá v Lenovu. „Do společnosti Lenovo jsem přišel před deseti lety na pozici produktového manažera pro komerční produkty a zároveň jsem zastával roli distribučního manažera. Po pěti letech jsem se přesunul do první linie, kde jsem byl zodpovědný za rozvoj a podporu našich obchodních partnerů a autorizovaných distributorů,“ přibližuje Jaroslav Rakušan, který aktuálně řídí celé SMB oddělení českého Lenova.

Od počátku je jeho kariéra spojena s channel byznysem, tedy podporou spolupráce s prodejci IT napříč celou republikou. Ročně směrem k nim ujede desetitisíce kilometrů po českých dálnicích i okreskách. „Můj dlouhodobý průměr najetých kilometrů se pohybuje okolo čtyřiceti tisíc ročně. V poslední době se ale snažím využívat více jízdu vlakem, zejména při cestách Praha–Ostrava,“ doplňuje.

„eD nás přesvědčilo o svých nesporných kvalitách.“

Další hodiny v autě tráví cestami na akce pořádané obchodními partnery nebo na různé eventy. V jejich pořádání patří podle zástupce globální značky eD ke špičce. „Marketingové oddělení eD system se snaží vždy přicházet s inovativními a zajímavými nápady. Na jejich eventech bývá pravidelně velmi početná účast obchodních partnerů, kterým můžeme ukázat naše aktuální novinky a sdělit, co vše jsme společně s distributorem připraveni udělat ke zvýšení jejich obratů a profitability. I proto se jich tak rád účastním,“ chválí.

Statut autorizovaného distributora přinesl řadu změn

Lenovo s eDéčkem po letech námluv loni stvrdilo užší spolupráci. Přechod z pozice subdistributora ke statusu autorizovaného distributora pro český a slovenský trh je pro eD velkým zadostiučiněním. „Rozšíření statusu vnímáme jako potvrzení stability naší dlouhodobé spolupráce a zároveň i jako skutečnou poctu od jedné z předních světových IT společností,“ uvedl po uzavření kontraktu Petr Slouka, výkonný ředitel eD system. „eD nás přesvědčilo o nesporných kvalitách, a to zejména v obchodním týmu, široké základně obchodních partnerů a proaktivním inovativním marketingovým oddělením,“ reagoval zástupce Lenova

Jak neuniklo pozornosti Jaroslava Rakušana, v reakci na velkou událost loňského léta se rozrostl i Lenovo tým eDéčka. „Dříve se o vše výborně staral pouze Jan Nábělek jako produktový manažer. V tuto chvíli již má okolo sebe další čtyři skvělé kolegy, kteří jsou připraveni kdykoli s čímkoli ve spolupráci s naší značkou poradit a pomoci. To se také projevuje i na obchodních číslech, která jdou ruku v ruce s naším očekáváním,“ pochvaluje si Jaroslav Rakušan.

Na podzim Lenovo Česku představí ohebný notebook

Velký tým na straně distributora bude zejména na podzim potřeba, IT gigant se totiž chystá ukázat v srdci Evropy své nové chlouby. „Představíme již zkompletovanou novou řadu notebooků ThinkPad, kde by se měl objevit i náš první ohebný notebook ThinkPad X1 Fold a také nové modely našich pracovních stanic, a to jak mobilních (ThinkPad řady P), tak i stolních (ThinkStation),“ vyhlíží. Portfolio Lenova také nově rozšiřuje například komunikátor SmartView, který je vhodný zejména do menších zasedacích místností, nebo třináctipalcový notebook se dvěma displeji ThinkBook Plus.

výzvy MÁM rád. Posouvají mě kupředu,“

Sebe i své obchodní partnery potěšilo Lenovo ještě jednou významnou novinkou, nikoli ale produktovou. Na novém obchodně-informačním portálu www.lenovopartnerhub.com najdou uživatelé příjemnější komunikační rozhraní i více informací. „Zároveň se také proměnil náš Lenovo Bid Portal. Na něm si může obchodní partner během pár kliků zažádat o slevu na svůj projekt,“ pozval k návštěvě webu Jaroslav Rakušan.

Ve svém profesním životě zdolal Jaroslav Rakušan mnoho pracovních met. Co by si ale přál ve svém osobním životě? Jistě by to bylo více času na rodinu, kterou tvoří manželka, dvě dospívající dcery a kocour, a také více času na sport. Stejně jako ve své profesi se ani ve sportu nezalekl velkých výzev. V zimě nasazuje běžky a vyráží s dalšími vytrvalci v bílé stopě zdolat trať Jizerské padesátky a blízký je mu i motosport. Každoročně to dokazuje například za volantem motokár při akci eD Lenovo MotoCup, kde se pravidelně umisťuje mezi nejlepšími. „Jsou to výzvy, a já mám výzvy rád. Posouvá mě to kupředu,“ uzavírá.

*Rozšířená část textu*

Budoucnost v Lenovu
Plány IT firem do příštích let do jisté míry ovlivňují události posledních měsíců. Svět stále více sází na komunikaci na dálku a světoví výrobci na to musí reagovat. „Bude se více a více podporovat forma home office, online prezentací, webinářů a podobně. Zvýšenou důležitost začíná hrát také oblast školství“ tuší manažer Lenova.V aktuálním trendu vidí Jaroslav Rakušan i jisté výhody. „Je to příležitost, jak efektivněji nakládat s časem nám zde na Zemi vyměřeným. Typ informací, které lze předat online, nechť je tak předáván a více času zůstane na osobní setkávání a řešení obchodu méně formální cestou,“ míní.

A jaká je vize budoucnosti ve společnosti Lenovo? Naší vizí je i nadále vytvářet osobní zařízení, která budou chtít lidé vlastnit pro využívání nových a chytřejších postupů a technologií. Všechny kroky, které děláme, směřují k tomu, abychom měli chytřejší produkty a technologie dostupné všem.