eD webináře jsme spustili na jaře loňského roku a s drobnou letní přestávkou je od té doby přinášíme divákům pravidelně každý týden. Podtrženo sečteno, koncem roku 2020 se naše bilance pohybovala na pěkných 33 živých přenosech.
Děkujeme všem prezentujícím za to, že se nezalekli nové výzvy a neváhali předávat informace o svých produktech, akcích a novinkách i touto netradiční formou v době, kdy klasická setkání nebyla možná. Z vlastní zkušeností víme, že přednášet do monitoru bez živého publika není vůbec lehké, a že prezentace tímto způsobem vyžaduje odlišnou přípravu ve srovnání s klasickou přednáškou v sále.
Více než 33 hodin přednášek a několik stovek dotazů.
Poděkování patří také divákům, našim zákazníkům, kteří měli a stále mají zájem o aktuální informace z trhu a společně s námi zvládli sledovat více než 33 hodin přednášek a položit přednášejícím několik stovek dotazů. Jsme rádi, že i touto formou můžeme přispět k propojení výrobců a prodejců v Česku a na Slovensku a alespoň částečně tak nahradit klasická distribuční setkání.
Všechny záznamy našich webinářů včetně termínů vysílání najdete na edecko.com/webinare
Značky, které se eD webinářů již zúčastnily
Rozhovor s hlavními tvůrci. Martinou a Martinem
Každý týden společně se zástupci značek připravují vysílání eD webinářů. V tomto rozhovoru Martina Brauner a Martin Tulinger z marketingu poodhalili, jak takové webináře fungují z druhé strany monitoru.
eD webináře vznikly na jaře jako určitá náhrada zrušených akcí pro zákazníky, ale nakonec pokračují do teď…
Martina: Přesně tak, zájem o tento formát byl na jaře obrovský, v podstatě jsme vysílali až do července.
Martin: Na podzim jsme pak plynule navázali, do konce roku tak stihneme více než tři desítky webinářů.
Martina: Kdyby měl měsíc více dnů, asi bychom jich zvládli i více, vysíláme až tři webináře týdně. Bylo jich tolik, že jsme do přípravy museli zapojit i několik dalších kolegů z eD. Tímto jim děkujeme za podporu.
Proč si myslíte, že je o webináře takový zájem?
Martina: Pro značky je to momentálně jeden z mála způsobů, jak se snadno spojit se zákazníky. Dříve všichni spoléhali na klasické fyzické akce, ale ty jsme bohužel museli zrušit.
Martin: Setkání samozřejmě všem chybí, ale na druhou stranu formát online přednášky taky není k zahození. Prezentující může vysílat klidně z obyváku, ušetří čas a pro diváky je to také pohodlné.
Liší se z pohledu přednášejícího příprava na webinář ve srovnání s klasickou přednáškou v sále?
Martina: Základy jsou stejné, většina zástupců značek využije prezentaci, kterou by použili na klasické akci. Příprava proto není obvykle nějak časově náročná.
Martin: Drobné odlišnosti tam ale jsou, jinak funguje odkazování na externí obsah nebo pouštění videí. Webináře mohou být velmi interaktivní, i když své diváky nevidíte. Umíme nabídnout soubory ke stažení, ankety nebo třeba odkazy na webové stránky. Zvládneme pustit i video nebo soutěž.
Martina: Velkou výhodou jsou také data, která nám dodává využívaná platforma. Díky nim víme, jaká část prezentace byla pro diváky zajímavá, na co klikali a na co ne.
Martin: Zakládáme si na tom, že chceme přednášejícím dávat maximální zpětnou vazbu včetně statistik, aby věděli, co případně vylepšit na svůj další webinář. Chceme, aby byly webináře zajímavé pro diváky, jinak nám je logicky nebudou sledovat.
Co se do tištěné verze nevešlo
Stává se, že má jedna značka více webinářů?
Martina: Ano, dokonce takových máme několik. Rekordmanem budou značky Epson a Intel. Webinářů už s námi měli několik a co je nejdůležitější, o jejich webináře je i přes více opakování mezi diváky stále zájem.
Martine, ty máš za sebou dva interní webináře, takže si vyzkoušel, jaké to je stát před kamerou. Co na to říkáš?
Martin: Musím říct, že je to opravdu těžké. Dokonce jsem si říkal, že bych radši mluvil někde v sále před stovkou lidí, jen kdybych viděl jejich reakce. V online nevíte, jestli vaše slova lidi zajímají nebo už usnuli u svého monitoru. Opravdu obdivuju spíkry na našich webinářích, není to snadné.
Martina: U té zpětné vazby hodně pomáhá funkce chatu a různé ankety, které lze použít. Vždycky vás uklidní, pokud naskakují dotazy a diváci klikají na ankety, odkazy nebo stahují nabízené soubory.
Martin: Je to tak, já se u svého webináře 2x ptal, jestli se někdo nechce na něco zeptat a když naskočili první reakce v chatu, hned se mi ulevilo.
Jak náročně je připravit jedno vysílání webináře?
Martina: Ono se to nezdá, ale dá to celkem hodně práce. V prvním momentu jsme v kontaktu s přednášejícím, řešíme téma, termín vysílání a hlavně upoutávku pro diváky.
Martin: Hned poté začínáme komunikovat kdy, co a jak směrem k našim zákazníkům. Využíváme k tomu cílené mailingy, sociální sítě i edecko.com.
Martina: Zároveň prezentujícím představujeme vysílací platformu, sbíráme podklady a absolvujeme testovací vysílání, kde si všechno vyzkoušíme.
Martin: Chceme být připravení na všechno, proto poctivě testujeme a máme připravené scénáře pro různé nehody, které v online světe mohou nastat.
Martina: Prezentující od nás dostane i návody, jak vysílat webinář, kde řešíme technické zajištění jako světla, kameru, zvuk. Předáváme ale i tipy na to, jak prezentovat, například z pohledu rétoriky. Každé vysílání potom má přesný plán od začátku do konce.
Martin: Po konci webináře si s prezentujícími voláme a zjišťujeme, jestli bylo všechno v pořádku. Pokud chtějí, rovnou jim dáváme i zpětnou vazbu na jejich vysílání. Webinář uzavíráme přípravou reportu, ve kterém přednášející dostane spoustu dat o svém vysílání. Umíme toho změřit opravdu hodně.
Budete s webináři pokračovat i v roce 2021?
Martina: Doufáme, že budeme schopni v příštím roce obnovit některá klasická offline setkání se zákazníky a zase se s nimi uvidíme třeba v Praze, Ostravě nebo Mikulově. Přesto si myslím, že s námi webináře v nějaké formě zůstanou i nadále.
Martin: Přesně tak. Dokonce si myslím, že se tyto dva typy akcí mohou krásně doplňovat. Velmi hezkou ukázkou bylo například Setkání partnerů eD PROFI v Konopišti, kde se zástupce HP připojil z home office a jeho prezentaci mohli v jeden moment sledovat jak diváci v sále, tak diváci na svých monitorech skrze náš webinář. Bonusem pro prezentujícího a diváky pak byl zpětný videopřenos s pohledem do sálu. Díky tomu viděl přednášející, ke komu mluví a dostal cennou zpětnou vazbu od publika a to i přesto, že nebyl fyzicky na místě.
Na závěr možná trochu odlehčení, podělíte se s námi o nějakou vtipnou historku z natáčení?
Martin: Po webináři Lenovo jsme spustili náš tradiční online kvíz na závěr a hned u první otázky bylo prakticky rozhodnuto, kdo celý kvíz vyhraje. Lenovácká otázka byla totiž tak těžká, že správnou odpověď trefil jen jeden soutěžící z 60. V ten moment bylo prakticky hotovo.
Martina: U jednoho z webinářů nám při začátku vysílání začala haprovat technika a notebook mi za žádnou cenu nechtěl zapnout kameru. Jelikož jsem za 10 vteřin měla webinář zahajovat s úvodním slovem, musela jsem absolvovat sprint k Martinovu notebooku na druhé straně studia a připojit se z něho.
Martin: Nutno dodat, že naše studio je plné kabelů, drátů a světel a není lehké se v něm pohybovat a přitom na sebe něco neshodit. Ale zvládli jsme to!