V Xeroxu drží prst na tepu doby

451

Bylo mu teprve dvaatřicet let, když Chester Carlson v roce 1938 vytvořil první fotokopii. Chtěl si tak ulehčit práci při vyřizování patentových přihlášek, výkresů a obrázků. Vynálezem xerografie však kromě úspory svého času a sil změnil svět – ruku v ruce s firmou Xerox.

Z principu založeného na tom, že některé materiály po vystavení světlu mění své elektrostatické vlastnosti, dodnes těží všechny laserové tiskárny. Přesto však Carlsonovi trvalo několik let, než pro svůj nápad našel uplatnění v praxi. Až v roce 1947 si fyzik ze Seattlu plácl se společností The Haloid Company. Pokud vám její název nic neříká, pak vězte, že právě tuto firmu založenou Josephem C. Wilsonem zná od roku 1961 celý svět jako Xerox Corporation.

Spojení vynálezce Carlsona a vizionářů z Xeroxu nemohlo skončit jinak než řadou technologických prvenství. Firma není jen matkou kopírek nebo laserových tiskáren, ale z jejích vývojových laboratoří vzešly mnohé další vynálezy. Byl to Xerox, který světu představil počítačovou síť Ethernet, první počítač prodávaný s myší a mnoho dalšího.

„PORTfolio je nyní mnohem širší než kdysi.“

Společnost se sídlem ve Stamfordu v americkém státě Connecticut dodnes zakládá svůj úspěch na neustálém vývoji. „Firma s takovou historií nezaspala a je schopná být stále technologickým lídrem. Díky tomu je její portfolio nyní mnohem širší než kdysi,“ podotýká Peter Halmo. V Česku a na Slovensku momentálně nenajdete člověka kompetentnějšího k podobným prohlášením. Peter Halmo poté, co ve společnosti tři roky působil jako šéf obchodu na Slovensku, od letoška působí jako generální ředitel Xeroxu pro obě země. V křesle CEO nahradil Veroniku Brázdilovou.

Různorodost trhů jej nutí držet krok

Do kanceláří Xeroxu přenesl v roce 2017 manažerské zkušenosti z vedoucích obchodních pozic, které zastával například v Lexmarku či IBM ve Velké Británii. Na štacích ve světě si absolvent Univerzity Komenského v Bratislavě potvrdil, že chování zákazníka se liší s geografickými a kulturními rozdíly, a že to, co platí na ostrovech, nemusí fungovat ve střední Evropě. „Proto je důležité, aby lokální tým znal vlastní trh a správně volil komunikaci, nabídku a přístup,“ vysvětluje manažer.

„Různorodost a fakt, že musíte reagovat na více podnětů, mě baví.“

Peter Halmo od letoška působí jako generální ředitel Xeroxu pro obě Českou republiku a Slovensko.

U Xeroxu si zároveň ověřil, že se mohou lišit i tak blízké trhy jako český a slovenský. „Český trh je více připravený na digitalizaci a práci z domova. Ten slovenský je stále silně postaven na lidských vazbách a nereaguje na digitalizaci tak pružně,“ dává příkladem. Zatímco v Česku lidé běžně nakupují online, na Slovensku si ze zkušeností Petera Halma stále zákazníci raději přijdou do obchodu věc osahat, prohlédnout a vyzkoušet. „Ani jedna varianta přitom není dobře nebo špatně. Prostě je to jen jiný přístup. Ta různorodost a fakt, že musíte reagovat na více podnětů, mě ve výsledku vlastně hrozně baví. Nutí totiž i mne držet krok,“ vysvětluje.

Když se Halmo před lety upsal Xeroxu, zlákala jej možnost pracovat pro velkou značku, která má skvělou historii a zároveň drží prst na tepu doby. Aby tomu tak bylo i v budoucnu, je podle zkušeného manažera nutné nesejít z cesty digitalizace. „Snažíme se zákazníkovi ukázat, že nejde jen o tiskové zařízení, ale o celé řešení životního cyklu dokumentů. Vyvíjíme hardware společně se softwarem, to nám umožňuje využít této synergie naplno. Fyzický i digitální dokument jsou pro nás jedno. Postaráme se o všechny varianty a to je pro zákazníka obrovská výhoda,“ dodal.

Umetat cestu k zákazníkům z obou zemí pomáhá Xeroxu také společnost eD system. „Lidský přístup a fakt, že máme vlastního produkťáka na český i slovenský trh je pro nás neocenitelným nadstandardem,“ pochvaluje si spolupráci s důležitým distributorem šéf česko-slovenského Xeroxu. V eD nachází kopírovací gigant garanci širokých skladových zásob i flexibility. „Často jsme nuceni hasit nějaký aktuální problém. Korporace bohužel ve svých procesech nebývají příliš pružné a občas to odnáší zákazník. eD nám ale svou pružností a rychlostí, s jakou dokáže přispěchat s řešením, pomáhá tento hendikep vyrovnat,“ objasňuje Peter Halmo.

„Technologie ConnectKey transformuje zkušenosti s tím, jak lidé pracují.“

Přes 300 stránek za minutu

Xerox současnosti je firmou, která dokáže propojit své xerografické kořeny se špičkovou inovační základnou pro rozšiřování softwaru a služeb. Inženýři firmy například povýšili tradiční tisková zařízení v inteligentní asistenty, kteří odpovídají potřebám dnešních podniků. „Technologie ConnectKey transformuje zkušenosti s tím, jak lidé pracují. Dává jim svobodu řešit problémy, pracovat více udržitelně a produktivně, řešit nové výzvy. Zároveň pomáhá zaměstnancům v komunikaci, umožňuje jim připojit se a pracovat odkudkoli,“ popisuje jedno z klíčových portfolií Peter Halmo.

Peter Halmo s Katarínou Štefánkovou, která má v eD na starost marketing značky Xerox.

V katalogu firmy si mezi tiskárnami, multifunkčními zařízeními, skenery, tonery a dalším spotřebním materiálem najde zařízení ušité na míru jednotlivec i firma. Xerox navíc nejširší nabídkou digitálních produkčních strojů vychází vstříc těm, kteří se tiskem a distribucí tiskovin živí a klíčová je pro ně rychlost. Model Xerox Nuvera 314 EA ze sebe například dokáže chrlit více než 300 stránek za minutu.

Co Xerox bohužel nedokáže, je nakopírovat své manažery. Peter Halmo tak musí svůj čas spravedlivě rozdělit do komunikace se svým českým i slovenským týmem. Kvůli nové pozici se dokonce přestěhoval z Bratislavy do Prahy a mezi hlavními městy pendluje v pravidelných intervalech. „Praha je jedno z mých oblíbených měst, takže jsem tu rád. No a Bratislava je kousek. S novou pozicí jsem tak jen otočil poměry svého stráveného času. Stále se tam vracím, za rodinou, přáteli a za mým slovenským týmem,“ potvrzuje.

Zejména nyní, v době, která zpřetrhává osobní kontakt, vidí manažer oba své týmy nejčastěji online přes kameru. S příchodem covidu ubylo i cestování, které je pro lídra Xeroxu jednak nedílnou součástí jeho práce, ale zároveň i velikou vášní. „Nedá se nic dělat, musíme to všichni chvíli vydržet. Navíc, Česko i Slovensko jsou krásné. A je spousta míst, která jsem v obou zemích ještě nenavštívil. Takže když mě chytne toulavá, mám naštěstí nepřeberně možností, kam mohu vyrazit,“ uzavírá.