V uplynulém roce se musel nejen marketing eD obrnit obrovskou mírou odvahy, opustit komfortní zónu a prošlapat zcela novou cestu na zelené louce. Prozatím dvanáctiměsíční nevídaná výprava zanechala v myšlenkách marketingového ředitele eD Šimona Churého tři klíčové pocity. Náročnost, hrdost a vděk.
Cesta to byla (a stále je) bezpochyby náročná. „Z období relativně jednoduché předvídatelnosti, dlouhodobého růstu a stability jsme se museli naučit žít s nepředvídatelnou přítomností i budoucností. Covid změnil naše pracovní zvyklosti a pro velkou část našich kolegů i charakter a podstatu jejich práce,“ shrnuje Šimon Churý.
„Vždy jsme se zvedli a bojovali dále.“
Jeho tým složený ze specialistů na eventový, digitální a produktový marketing, v jejichž čele stojí manažeři Martina Brauner, Martin Tulinger a Roman Antes, musel přeorganizovat svou dosavadní práci, propojit know-how jednotlivých oddělení a přinést inovace v zavedených projektech i vytvořit projekty úplně nové. „Jako nikdy dříve se napříč celým eD ukázalo, jak je důležitá dlouhodobá akceschopnost a energie, připravenost reagovat na nepředvídatelné situace a hlavně schopnost nikdy se nevzdat. Několikrát jsme museli zahodit připravené velké projekty a vytvářeli jsme nové cesty marketingové komunikace, ale ačkoli byly chvíle pochybností i velkých obav, vždy jsme se zvedli a bojovali dále,“ přibližuje lídr pětadvacetičlenného týmu, co stojí za jeho pocitem hrdosti.
Až 80 procent nové agendy
Každý si nejspíše odvodí, že v roce 2020 prošla transformací práce obchodníků. Zlom však nastal i v marketingu, zejména v eventovém. Ten se musel vydat, pro oblast B2B IT distribuce neprošlápnutou cestou, vstříc online akcím. Pro tým Martiny Brauner to znamenalo změnu náplně práce až o 80 procent a výrazné propojení s digitálním marketingem. Nicméně již po prvních krůčcích přišlo eD ve spolupráci s IT výrobci s webináři, kterých pro zákazníky za první rok pandemie odvysílalo 35. Další metou byla podzimní online konference eD PROFI, zhlédlo ji více než 1 200 diváků a stala se nejsledovanější online IT distribuční akcí roku 2020. Byla však jen přípravou na zdolání mnohem vyššího vrcholu, březnové konference eD EXPO online zacílené na Česko i Slovensko. Přinesla plně virtuální 3D prostředí, šestnáct hodin živého vysílání ze dvou televizních studií, speciální konferenční web www.edexpo.cz s více než 20 výstavními stánky, 30 spolupracujících IT značek i networking a aktivní interakce mezi vystavujícími a klienty.
„Aby to bylo možné, museli mnozí naši kolegové, ale i obchodní partneři vystoupit ze své komfortní zóny a pustit se do neprobádaných vod, v krátkém čase si osvojit různé komunikační platformy, naučit se vystupovat před kamerou, vysílat online a vše umět technologicky zajistit. A jak nám ukázala čísla i ohlasy našich obchodních partnerů, zvládli jsme to, a dokonce lépe než zbytek trhu. Díky zápalu jsme se za pár měsíců posunuli tam, kde bychom za normálních okolností byli třeba až za dva roky. Za to si všichni zaslouží vděk,“ dodává Šimon Churý. On sám se musel v uplynulém roce při realizaci nových projektů obrnit obrovskou mírou odvahy, kterou jeho váha vyčíslila na čtyři kila navíc.
Dorazil yetti v podobě digitální transformace B2B segment založený na osobním kontaktu prošel podle něj v roce 2020 marketingovou revolucí. Zejména na jaře loňského roku výrazně vzrostla role marketingové komunikace, předávání informací a důraz na jejich rychlost i kvalitu. Po své doposud dvacetileté pouti marketingovým oborem hodnotí, že takové změny v tak krátkém časovém okamžiku ještě nebyly. „Roky se omývala digitální transformace, ale byl to yetti, všichni o ní mluvili, nikdo ji neviděl. Najednou byla neodkladně nutná. V ten moment pro nás bylo stěžejní, že jsme nezačínali od nuly,“ naráží na dvouletou spolupráci s holdingem Digital First Marketing Group (DFMG), díky které se eD začalo připravovat na digitální transformaci již v roce 2019. Společně s odborníky z DFMG připravili nástroje pro marketingovou komunikaci podle takzvaného principu Digital First, ale i cestu, jak vizi naplnit.
Ve stejném období začalo marketingové oddělení budovat svůj kreativní ateliér a vybavovat jej profesionální audio i video technikou. Tehdy sloužil především k focení a natáčení recenzí v rámci pořadu Otestováno eDéčkem. Když o rok později na scénu přišla pandemie a na semaforu blikla červená pro klasické, offline akce, stačilo jen vybrat vhodnou platformu pro vysílání a rozjet první sérii webinářů.
„Nápad nestačí, potřebuje důvěru a podporu.“
Všechny nové projekty a inovace podle Šimona Churého stojí na dvou základech – na týmu s plnou hlavou nápadů a na podpoře. „Nápad nestačí, potřebuje důvěru a podporu managementu i akcionářů. Díky tomu většinu našich projektů úspěšně zrealizujeme. Marketingová komunikace eD je tak jiná, aktivnější a viditelnější,“ vysvětluje zkušený manažer.
Čekají nás hybridní akce nevídaných nákladů
Dlouhodobá příprava a důvěra umožnily, že i v tak náročném období, jakým uplynulý rok bezesporu byl, mohl marketing eD pomáhat s komunikací i celé skupině eD group. Krom toho rozvíjel společně s dalšími odděleními jiné, pro oko méně viditelné projekty a nástroje související s datovou analytikou a remarketingem – eD Business Intelligence Tool (eD BIT), Digitální obchodník nebo eD analytics. Ty eD nově pomáhají ještě lépe cílit komunikaci a následně i podporovat prodej napříč celým prodejním kanálem od výrobce po prodejce. Společně s oddělením zákaznické péče a obchodem pak vyšli vstříc nové akviziční politice.
Může se zdát, že po celé roční výpravě, které dalo korunu eD EXPO online, nemůže přijít vrchol vyšší. Marketingový tým přesto vidí další mety a žádnou z nich nevnímá jako nedosažitelnou. „Neočekávám, že by nové projekty zmizely s covidem. Až bude stabilnější zdravotní situace, čeká nás propojení klasických eventů s online prvky. Takové hybridní akce budou dosahovat nároků i nákladů, jaké nemají v našem oboru obdoby,“ předvídá. A to je teprve výzva, která bude zřejmě stát více než čtyři kila odvahy.