Digitalizace. Trend dnešní doby, který se dotýká každého z nás. Pandemie v ní navíc zanechala velkou stopu a akcelerovala i ty oblasti, které k digitalizaci prozatím směřovaly pomalými krůčky. Bez moderních IT technologií se dnes neobejdou podniky, průmysl, zdravotnictví ani školství. S tím se mění i povaha trhu. Své o tom ví také Samsung. Sílící poptávka po kvalitních a spolehlivých produktech se projevila v posílení prodejů napříč celým portfoliem, dominantně však v oblasti monitorů a memory produktů. Každá z IT kategorií Samsungu tak dostala vlastní tým.
V zimě předloňského roku jsme pro magazín eDéčko vyzpovídali Davida Kordíka, dosavadního šéfa zastřešujícího tehdy ještě obě IT kategorie Samsungu. Další expanze ve středoevropském regionu ale přiměla korejskou centrálu rozdělit síly. David Kordík se nyní bude plně soustředit na další rozvoj LCD monitorů a jejich nových kategorií, jako jsou například Smart monitory. Memory produkty pak dostaly samostatný tým. Ten nyní vede Zdeněk Cimbura. „Změna by měla přinést obchodním partnerům jedině pozitiva, protože se nyní každý budeme moci plně soustředit na svou kategorii,“ říká muž, který se nyní koncentruje na obchodní operace s SSD, PSSD, USB flash disky a paměťovými kartami.
Úplného odloučení týmů LCD a memory se obávat nemusíte. Synergie skvěle fungující spolupráce zůstává, nyní se však každý bude plně soustředit na své portfolio produktů. A až se jednou vrátí do kanceláře, budou opět sedět vedle sebe. „Naše týmy tvoří sehranou partu jak v práci, tak i mimo ni. To by potvrdil každý, kdo nás kdy někde společně potkal. A na tom se nic nemění,“ podotýká šéf obchodu a marketingu Samsung Memory pro Česko a Slovensko.
Zkušenosti od konkurence i ze zámoří
Zdeněk Cimbura před Samsungem získával zkušenosti s IT trhem ve společnosti Tech Data, a to na pozici produktového manažera pro značky Intel a WD.
V IT divizi Samsungu začínal v roce 2017 na pozici Key Account Managera. Nejryzejší zkušenosti s obchodem ale načerpal mnohem dříve, když ve studentských letech s tlustými knihami v ruce prošlapával ulice amerického státu Virginia. „Pracoval jsem tehdy jako door-to-door salesman uceleného vzdělávacího systému pro rodiny s dětmi a získal tak první obchodní zkušenosti v té nejryzejší formě,“ líčí.
O pár let později se v rámci studentského výměnného pobytu do Virginie vrátil, aby navštěvoval tamní University of Richmond. „Měl jsem možnost nahlédnout do vzdělávacího systému a života na americké univerzitě. Získal jsem spoustu cenných znalostí a zkušeností. Pro mě osobně jsou ale nejdůležitější přátelství, která jsme si vytvořili s tamní skupinou exchange studentů z celého světa,“ vzpomíná.
„Na spolupráci si cením otevřených a vřelých vztahů.“
Ze slov zkušeného manažera vyplývá, že vazby mezi lidmi jsou pro něj naprosto klíčové. I proto si chválí, že jedním z klíčových obchodních partnerů Samsungu je právě eD system. „Na naši spolupráci si nejvíc cením otevřených a velmi vřelých vztahů, které mezi sebou máme. A to napříč obchodním, produktovým i marketingovým týmem,“ potvrzuje. Od klíčového distributora Samsung potřebuje mnohdy řešit věci z hodiny na hodinu. „Přesto se mi nestalo, že bych se někdy setkal s odmítavým postojem ze strany kohokoli z eD system,“ oceňuje manažer.
Představitel Samsungu vyzdvihuje kreativitu marketingového oddělení eDéčka, které dle jeho slov dělá věci odlišně a dokáže se rychle přizpůsobit měnící se situaci. Sám si díky tomu prožil novou zkušenost, když eD pořádalo první online virtuální IT konferenci a Zdeněk Cimbura coby jeden z přednášejícího hostů prezentoval živě před kamerou z profesionálního vysílacího studia. „Z vysílání jsem měl velký respekt. Je to přeci jen náročnější než mluvit přímo k zákazníkům, se kterými můžete vést dialog a dostáváte zpětnou vazbu. Nicméně vše bylo organizačně na velmi vysoké úrovni a doufám, že i díky tomu na mě nebyla znát nervozita,“ ocenil teamleader.
Pandemie vlila do IT novou krev
I takovéto nové situace si vyžádala doba covidová, která samozřejmě zasáhla i profesní život Zdeňka Cimbury. „Ze začátku jsem pandemii zvládal dobře. Moje práce byla v posledních letech dost hektická a tak jsem byl rád, že můžu konečně zůstat chvíli doma,“ přiznává. Jak se postupem času měnil jeho domov v kancelář s nepřetržitým provozem 24/7, vyhlíží manažer návrat k normálu. „Těším se, až se s našimi partnery zase budeme vídat osobně.“
„Z celosvětové krize Samsung vyšel silnější.“
S pokorou však oceňuje, že ani v rámci pandemie z pohledu prodejů nedošlo k poklesům. Z celosvětové krize naopak Samsung vyšel silnější a růst očekává i po zbytek roku 2021. „Nestalo se, že by lidé začali kupovat dostupnější značky. Naopak se uchýlili k těm, ke kterým mají důvěru a mnohem více oceňují spolehlivé a kvalitní produkty. Pandemie navíc vlila novou krev do stagnujícího IT byznysu,“ zhodnotil nákupní chování zákazníků.
SSD disky tahounem divize
S klesajícím číslem R, se kterým se za uplynulý rok seznámil snad každý obyvatel planety, se zvyšuje šance i na to, že se lídr Samsung Memory bude moci novinkami v portfoliu chlubit takzvaně face to face. „Velký potenciál vidím v dlouhodobé nedostupnosti notebooků, díky kterému zákazníci oprašují své staré stroje a vdechují jim nový život výměnou starého HDD právě za SSD,“ přiblížil trend Zdeněk Cimbura.
Nedávno například divize technického giganta představila novou řadu nejvýkonnějších SSD disků 980 a 980 PRO. „Řada 980 PRO je revoluční díky využití PCIe 4.0 pomocí kterého můžeme dosahovat přenosových rychlostí až 7000 MB/s, což je asi třináctkrát více než u klasického SATA SSD. Řada 980 je potom chytrou volbou pro zákazníky, kteří chtějí okusit rychlost NVMe SSD, ale zároveň nepotřebují extrémní výkon řady 980 PRO,“ představil nový produkt. Právě zmíněné SSD disky jsou klíčovým produktem divize Memory. Co se týče tržního podílu, je Samsung číslem jedna na lokálním i globálním trhu. Jen loni o ně v Česku a na Slovensku vzrostl zájem o 20 procent.
„I letos se tak budeme nejvíce zaměřovat na trh interních a externích SSD,“ míní Zdeněk Cimbura. Co Samsung chystá pro druhé pololetí letošního roku a do dalších let, to zatím nechává symbolicky schované pod rouškou. „Inovace a novinky zatím nemůžu prozradit. Nicméně slibuji, že se o nich zákazníci včas dozvědí,“ nalákal zákazníky.
Rozšíření článku
Zároveň podotýká, že o novinkách se čeští a slovenští zákazníci dovědí ihned při jejich uvedení na trh. „Představujeme-li novinky, představíme je ve stejný čas po celém světě najednou. Zákazníci po celém světě mají tak přístup k novinkám prakticky ve stejnou dobu po celé zeměkouli,“ ujistil.
Do budoucnosti Memory divize Samsungu nyní zasahuje také sílící trend kryptoměn. „Všichni velmi dobře víme, co těžaři udělali s trhem grafických karet, které prakticky vymizely. Nyní, ve snaze najít ekologičtější variantu visí velký otazník nad trhem SSD disků, na kterých se mimo jiné nově začala těžit nová kryptoměna Chia. Ta si získala poslední dobou velkou pozornost,“ podotýká muž, který není fanouškem této platební alternativy. „Dle mého názoru se jedná o zbytečné plýtvají technologiemi a přírodními zdroji, které by mohly být jinak využité efektivněji a lidstvu posloužily v jiných oblastech. Nicméně se jedná o trend dnešní doby, který bohužel dle mého názoru nezastaví ani pár dobře mířených tweetů,“ doplňuje smířeně.
Zdeněk Cimbura ve svém volném čase místo těžby kryptoměn raději vyráží za sportem. „Ačkoliv to podle mé výšky nevypadá, tak jsem 16 let hrál basketbal, ke kterému jsem se před dvěma lety vrátil. Po tátovi mám silný vztah i k fotbalu, a tak hraji i dobře známou pražskou Hanspaulku.“ Baterky dobíjí rodák z Písku také v sauně, při józe, nebo na horách. „Hory jsou obecně jediné místo, kde jsem schopný vypnout a nepřemýšlet nad prací nebo problémy všedních dní,“ dodává.