Koncoví zákazníci se mění. Samotný nákup zboží jim přestává stačit. Chtějí víc. A ten, kdo jim víc nabídne, bude vítěz. Skupina eD invest group, pod kterou spadá i eD system, se proto před rokem vydala na novou cestu.
Cestu, na které se promění nejen ona sama, ale umožní to i svým partnerům z řad prodejců a výrobců. Proměny trhu v rozhovoru přiblížili hlavní majitel Hynek Tyl a řídicí partner Martin Štrupl.
Většina firem spadajících pod eD group funguje řadu let. Co bylo impulsem začít pracovat na propojení a image celé skupiny?
HT: Je to přirozený historický vývoj. Spolu s bratrem Josefem Tylem jsme jako majitelé po třiceti letech v byznysu došli do bodu, kdy je na čase dát skupině nový směr a vytvořit plně holdingovou společnost s vlastní image, která na trhu obstojí i v budoucnu. Proto nyní budujeme ekosystém firem ze tří oborů podnikání – obchodu, softwaru a služeb. Vytváříme holding, ve kterém do sebe jednotlivé firmy zapadají, mají si vzájemně co nabídnout a spolupracují.
MŠ: Firmy spadající pod eD group do loňského roku fungovaly více individuálně. Po desítkách let na trhu však narostly a přibylo k nim několik dalších. Propojení ve skupině a práce na její image tak byla nejen přirozená, ale i nutná.
Přibydou v eD group ještě další firmy?
MŠ: Skupina má šest pilířů, které představuje šest základních firem – eD system, DNS, Dileris, E LINKX, DFMG (Digital First Marketing Group) a TechnologyHub. Zároveň působíme ve třech zmíněných oborech podnikání. V každém z těchto oborů máme dvě firmy a každá z nich má nyní rozehranou akvizici. Například eD system rozjíždí nové projekty, na které bude mít specializované firmy. Centrum inovací TechnologyHub pod sebe hledá další nadějné nástroje. DFMG jedná o vstupu další agentury. Skupina se tedy rozroste, nové akvizice se už ale budou nabalovat na stávající pilíře a dále je rozvíjet.
„Hledáme do svých řad nové lidi.“
HT: To je i důvod, proč nyní hledáme do svých řad poměrně hodně nových lidí, zejména manažerů, vývojářů a produktových specialistů. Jednak přibývají firmy, ale zároveň v těch stávajících vzniká řada nových projektů. Myslím, že jsme skupina s opravdu zajímavými příležitostmi pro ty, kteří chtějí stát u zrodu nových věcí.
Máte představu o konečném počtu firem?
MŠ: Takový cíl nemáme. Kolik jich nakonec bude, ukáží příležitosti a růst. Jde o to, aby každý subjekt měl rozehrané své projekty a akvizice, což vytváří přirozený tlak na rozvoj lidí i samotných firem. Pokud bude firma dělat dobře svůj hlavní byznys, ale nebude se rozvíjet, dlouhodobě ji to dožene.
HT: Podstatné jsou pro nás tři směry. Musíme neustále optimalizovat a rozvíjet náš hlavní byznys, ten co firmy živí. Uvnitř firem musí vznikat projekty, které nás posunou dále. Ale musíme dělat i akvizice, protože ne všechno vymyslí naši lidé. Když se člověk podívá na velké firmy typu Microsoft, Cisco, Google, tak ty rostou právě všemi třemi směry. My jsme ekosystém, který potřebuje růst rychleji než konkurence, aby se to podařilo, musíme být rychlí, mít motivované zaměstnance, spokojené zákazníky a pracovat efektivně s relevantními daty.
Podle vás proměnou musí projít nejen eD, ale i prodejci, kteří chtějí v blízké budoucnosti na trhu uspět. Co musí udělat?
MŠ: Stejně jako se chceme změnit my, musí se změnit i reselleři. Přestává stačit, že někdo umí ve svém regionu něco prodat. Regionální výhody resellerů smazalo e-commerce, rozvoj e-shopů. My ale vidíme cestu, jak to ustát. Zaujmout a uspokojit potřeby dnešního zákazníka mohou právě nabídkou služeb, proto je zavádíme a zprostředkováváme resellerům, kteří díky nim nabídnou zákazníkům něco navíc. Trh se mění, už není jen o nákupu zboží. Napojením na skupinu jako eD group mají prodejci širší možnosti spolupráce, což jim zajistí místo na budoucím trhu.
Buďme konkrétní. Jak může eD pomoci resellerům již dnes?
HT: Mohou začít nabízet pronájem IT techniky i softwaru díky službám DaaS a SaaS, zrychlit doručování díky dropshippingu nebo pomáhat zákazníkům s proplacením IT projektů přes dotace. Díky našemu know-how jim umíme pomoci cílit marketing na koncového zákazníka, aby se jim lépe prodávalo. V našich řadách máme desítky marketérů specializujících se na IT trh. Kdo se chce v tomto oboru zdokonalit, máme připravená školení v rámci eD academy. Kdo chce na reklamu profíky, propojíme ho s našimi agenturami. Krom toho můžeme nabídnout různé technologie na rozvoj obchodu, například online komunikační nástroj pro e-shopy
LiveSale a další produkty vznikající pod TechnologyHubem.
„Opouštíme starý model distribuce.“
Mění se něco i pro výrobce IT?
HT: Pro ně se stáváme stále komplexnějším partnerem. Už nechceme být jen tím, kdo jim dělá logistiku a řídí prodej na jejich partnery. Opouštíme starý model distribuce. Do budoucna chceme zabezpečovat i digitální, informační a prezentační stránku prodeje, chceme pro ně vytvářet specializované portály zvané marketplace, vytvořit určitou sérii služeb, ať už spojených s pronájmem zařízení, jeho instalací nebo se školením. Už nebudeme klasický distributor. Chceme se odlišit. Být partner, který umí vše od VAD distribuce a klasické distribuce přes služby, datovou analytiku až po digitální marketing. To přinese výrazné benefity
právě výrobcům.
Jak jsme na tom z hlediska transformace ve srovnání s konkurencí?
MŠ: Tady narážíme na další změnu. Po letech jsme opustili společnou cestu s ostatními a začali jsme tvořit cestu vlastní. Jako skupina už se nechceme srovnávat s ostatními distributory a vymezovat se vůči nim, ale chceme zasahovat do jiných částí, vytváříme úplně nový segment. Diverzifikujeme naše služby i obchod.
HT: Chceme nastolit vyšší vývojový stupeň distribuce, vytvořit digitální ekosystém, který kombinuje tři zmíněné obory podnikání. Stále však platí, že si naše firmy drží svou specializaci. Zároveň jsme připraveni inspirovat se od výrobců či resellerů a zapojovat je do našich projektů.
„Služby umíme rozšířit a nabízet dále.“
Jakou konkrétní inspiraci máte na mysli?
HT: Pokud má někdo něco unikátního nebo je specialistou na určitou oblast, pojďme se bavit, jak z toho vytěžit co nejvíce. Někteří prodejci se umí perfektně lokálně starat o nemocnice, jiní o chemický průmysl. Tyto služby můžeme společně rozšířit dále a nabízet je jako specialisty dalším klientům. Vytvoříme řešení pro celý segment
Řada změn na trhu vychází z toho, že se změnil zákazník. V čem je dnes jiný než před deseti lety?
HT: Stále platí, že jsou tři specifické koncové trhy – home, SMB a enterprise. Kdysi zákazníkovi bylo poměrně jedno, kde a jaký si koupí počítač, mobil či jiné zařízení. Dnes potřebuje, aby vše fungovalo dohromady. V segmentu home to souvisí s rozmachem smart domácností. Na wi-fi mají dnes lidé napojený nejen počítač, ale i vysavač či rolety. Malé a střední podniky (SMB) chtějí digitalizaci dokumentů a separátní specializované systémy napojené na další firmy. V enterprise segmentu jsou požadavky na náročná řešení včetně vysokých nároků na bezpečnost a běh 24 hodin denně, 365 dní v roce. Na jedné straně se mění komplexita zákazníka, na druhé i formy konzumace. To znamená, že někdo chce zboží pronajmout, někdo jej chce poskytnout včetně dalších služeb, někdo zase přizpůsobit pro své potřeby, ale přitom chce vyjít z univerzálního řešení. Zákazník chce mít vše co nejjednodušeji, nejrychleji a již nelpí na tom vše koupit.
A na to nyní reaguje eD group.
HT: Ano, všechny inovace, služby, technologickou i produktovou podporu spouštíme, abychom výrobcům a prodejcům pomohli reagovat na potřeby novodobého zákazníka. Chceme jim pomoci aktivovat koncový trh, a zároveň stále respektujeme tradiční vztah výrobce–distributor–reseller–koncový zákazník.
Hynek Tyl
Zakladatel a hlavní akcionář eD group
Klíčová osobnost skupiny, která stála u zrodu IT distribučního trhu v České republice. Vizionář v oblasti akvizičních projektů a strategického směřování společností s bohatými zkušenostmi z mezinárodního IT trhu.
Rozvíjí firemní hodnoty (spolupráce, inovace, efektivita) tak, aby každému zaměstnanci pomohly k osobnímu růstu. Preferuje spolupráci s lidmi, kteří mají osobní integritu, aktivně posouvají projekty dopředu a efektivně komunikují.
Martin Štrupl
Řídící partner eD group
Výkonná síla ve skupině s odpovědností za řízení a rozvoj společností eD group. Na starost má i sjednocování řízení, rozvoj spolupráce mezi firmami, inovace a akvizice. Má rozsáhlé zkušenosti z různých oborů a do světa IT přináší inovace a nové myšlenky.
Snaží se o diverzifikaci zájmů, projektů, lidí i financí a usiluje o jednoduchá, efektivní řešení s logickými vazbami. Podporuje inovace a maximální flexibilitu pro aplikaci změn. Má rád aktivní život s aktivními lidmi, kteří ho umějí obohatit.