Je to o neustálém balancování. Na jedné straně váhy leží finanční zdraví firmy, na druhé potřeby, požadavky a rozvoj obchodu. Pomyslné misky vah zároveň zatěžujeme stále víc a víc.
Tak obrazně vnímá dění na finančním oddělení jeho ředitel Martin Lukánek. „Našimi zákazníky jsou v podstatě kolegové z obchodu a nákupu. Pro ně se snažíme zajistit dostatek finančních zdrojů, ale na druhou stranu eliminovat rizika tak, abychom naplnili jejich potřeby, a oni následně potřeby zákazníků z řad prodejců nebo našich obchodních partnerů,“ přibližuje práci svého 22členného týmu. Jeho středobodem jsou logicky čísla.
„Výrazně se zvýšila potřeba finančních zdrojů pro byznys.“
Jejich detailní analýza a porovnávání s cíli a riziky firmy podporuje zdravé rozhodování společnosti, které je podložené konkrétními čísly a trendy. Jak říká, jen to, co přesně měříme, můžeme efektivně řídit.
Světu peněz a účetnictví se věnuje v eD již od roku 2003, byť s čtyřletou pauzou v zahraniční nadnárodní společnosti, kde byl ekonomickým ředitelem pro šest zemí. Od roku 2015 vše střeží z pozice finančního ředitele eD. Za ta léta vnímá zásadní změnu.
„Výrazně se zvýšila potřeba kapitálu pro byznys. Jako firma se nyní hodně rozvíjíme, investujeme do nových nástrojů a služeb, protože standardní distribuční model se přežil. Již nestačí prodat notebook v krabici, musíme nabídnout víc. To však není možné bez silného finančního partnera,“ vysvětluje Martin Lukánek.
Dva roky zpět proto inicioval schůzky s bankami. Jeho tým do té doby jednal s každou zvlášť, výsledkem jednání byl přechod na model takzvaného klubového financování ve spolupráci s Československou obchodní bankou, Komerční bankou, Českou spořitelnou
a Všeobecnou úverovou bankou. Ty zjednodušeně řečeno vytvořily tým.
„Spojení nám přineslo užší kontakt a efektivnější sdílení informací o nás. Banky znají lépe naše potřeby a snáze je obslouží, a hlavně nám důvěřují, což zajišťuje více finančních zdrojů pro podporu obchodních příležitostí, ale i rozvojové projekty a nové kontrakty,“ prozrazuje finanční základ úspěchu.
„Jsme sebevědomá firma, která na sobě pracuje a inovuje.“
Z předešlých měsíců zmiňuje vznik oddělení zákaznické péče a rozšiřování českého i slovenského týmu, inovace a rozšíření kanceláří na Slovensku či investice do nové expediční linky, která umožnila zdvojnásobit kapacitu expedovaných zásilek z centrálního skladu.
Smršť inovací
Ruku v ruce jdou další projekty – vylepšení funkčnosti eD SHOPu nebo služby jako pronájem IT techniky (DaaS) a softwarových řešení (SaaS). Dále online konference, které svým zásahem i počtem partnerů nemají ve střední Evropě obdoby, nebo online chat digitální obchodník, který eD přidalo na e-shop jako první distributor v Česku a na Slovensku.
Pro získání důvěry a potřebných finančních zdrojů muselo eD dokázat, že je dlouhodobě stabilní a sebevědomý partner, který na sobě stále pracuje a inovuje.
„Pracovat jsme na tom začali před třemi lety, kdy jsme se rozhodli sjednotit řízení na českém, slovenském a polském trhu. Musím přiznat, že to byl za celou dobu mého působení v eD ten nejtěžší úkol. Dnes vidíme výsledek – jsme zdravá efektivní distribuce s růstem. Jednotný ekosystém s jednotnou vizí, společným řízením, centrálním skladem pro Česko, Slovensko a Polsko a zázemím silné skupiny eD group. Roste nám počet zákazníků, meziroční růst obratu je 15 procent, na Slovensku dokonce 40 procent,“ dokládá Martin Lukánek.
Na to podle něj reagují nejen banky a zmiňuje například nové kontrakty – oficiální distribuci Realme pro Českou republiku, IBM na Slovensku a posledním pěkným přírůstkem je distribuce příslušenství Targus v Česku i na Slovensku. Krom toho cestu s eDéčkem spojují i další zkušení specialisté. Nedávno například špičkový IBM tým pod vedením Lucie Skovajsové, Zuzana Šafáriková, která řídí největší retailový tým na Slovensku, či Tomáš Kasl, manažer nákupu pro mobility.
„Za léta v oboru pozoruji u našich lidí napříč odděleními obrovský nárůst motivovanosti a chuti podílet se na inovacích. Týmy jsou otevřené novým projektům, což je důležitý předpoklad pro naši proměnu v digitálního distributora, kterou jsme zahájili před dvěma lety,“ připomíná vizi transformace celého prodejního řetězce.
Rozkývaná hladina trhu se zklidní až v roce 2023
Růst eD je znát ve všech produktových segmentech, nejvíce vzhledem k době covidové v kategorii levnějších notebooků, tiskáren či komponent, ale rostou i prodeje privátní značky Lynx, a to jak u klasických počítačů, tak u takzvaných embedded (vestavěných) zařízení. Trh sice dlouhodobě hlásí nedostatek zboží, sklad eD má však momentálně historicky nejvyšší hodnotu. „Nemůžeme říci, že bychom měli málo produktů, spíše není dostatečná skladba levnějšího zboží. U tiskáren dostáváme například jen 30 procent potřebných dodávek,“ upřesňuje Martin Lukánek s tím, že opravdovou výzvou je dnes zajistit dostatečný produktový mix a odhadovat vývoj.
„Již nestačí prodat netebook v krabici.“
Situace v nastupujícím roce se podle něj příliš nezmění. „Je to jako akvárium, když se hladina rozkýve, trvá, než se zklidní. Očekávám pomalou stabilizaci a postupné narovnávání dodavatelských řetězců, ale to se plně projeví nejdříve až v roce 2023,“ predikuje a dodává, že přijde i další zdražení, ale také nové obchodní příležitosti díky covid dotačním programům.
eD se bude soustředit na rozvoj služeb DaaS a SaaS, které se směrem na západ těší stále většímu zájmu. „Zmínil jsem, že již nestačí prodávat jen notebook v krabici, ale je k němu potřeba dodat i službu. Samotný nákup služby však musí být pro zákazníka procesně právě tak jednoduchý jako nákup notebooku v krabici,“ nastiňuje finanční ředitel další inovace pro rok 2022. Do něj všem partnerům přeje pevné (nejen) finanční zdraví, dostatek energie pro inovace, které si dynamický trh žádá, a také vyrovnané misky vah v pracovním i osobním životě.
Rok 2021 v číslech:
- 15% meziroční nárůst obratu eD
- 2× větší kapacita vyexpedovaných zásilek
- 1,5 mld. Kč je aktuální hodnota skladu
- 23 členů týmu finančního oddělení