Jan Novák: Proti nečasu s unikátními prodejními nástroji

210

Říká se, že není špatného počasí, jen špatného oblečení. Každý déšť lze samozřejmě přečkat nehnutě pod střechou. Jenže to nám začnou utíkat ti, kteří se nezalekli, vytáhli deštník, obuli holínky a rozhodli se čelit nepříznivým podmínkám. Tak vyrazme, v eD máme výbavu do nečasu pro připravenou.

Dva covidové roky byly z hlediska obratů na IT trhu dosti slunečné. „V následujících měsících se však ukáže, kdo čas využil k dalšímu posunu a kdo jen sklízel obraty bez práce,“ předvídá ředitel nákupu eD Jan Novák.

Stojí si za tím, že eD zmíněná léta využilo k rozvoji přidaných služeb. Připravilo výbavu, která pomůže postavit se nečasu nejen eDéčku, ale i jeho partnerům z řad dodavatelů a prodejců. Výsledky jsou vidět již teď. „Ze zpětné vazby výrobců víme, že nás hodnotí jako nejprogresivnějšího distributora, ať už z pohledu marketingového nebo obchodního,“ těší lídra 70členného nákupního týmu. Důkazem je například i jedno z posledních ocenění – Microsoft eD udělil titul Inovátor roku.

Channelový byznys
je klíčovým driverem.

Každý na trhu již zaznamenal změnu chování zákazníků, podle Jana Nováka však změnili přístup i výrobci. Již je nezajímají jen standardní distribuční služby jako finanční kapacita a logistika. „I oni hledají místo na trhu. Preferují partnery, kteří jim co nejvíce pomohou s prodejem. To dokážeme zajistit díky nasazeným digitálním nástrojům a úrovni našeho marketingu i zákaznické péče, které navíc posiluje skupina DFMG a zázemí skupiny eD group,“ vysvětluje ředitel nákupu. Hned nato dodává, že znát je i větší apel na channelový byznys, který je pro všechny důležitou součástí a klíčovým driverem.

Data z PassMarku a detailnější filtrování

Za okny se ochladilo, paprsky vystřídaly přeháňky. I to je však třeba, protože z každého deště se rodí věci nové. Vymýšlíme díky němu aktivity jiné. A kdo je odhodlaný se do nich pustit, získá od eD podporu – pomoc s co nejsnazším vstupem do nových zákoutí byznysu, šikovné nástroje i zajištění financování a právních náležitostí.

Příkladem posledních týdnů je obohacení eD SHOPu o data z PassMarku – nezávislého hodnoticího systému výkonu počítačů. „Znatelně to usnadní a zrychlí práci našim zákazníkům, kteří se účastní, nebo by se chtěli účastnit výběrových řízení. V nich bývá právě požadavek na určitou hodnotu PassMarku daného zařízení,“ doporučuje Jan Novák jednu z inovací.

Počet atributů u produktů vzrostl o 35 procent

Novinek v eD SHOPu jej těší více. Výrazně přibylo evidovaných informací, čímž se rozrostl počet atributů u každého produktu v e-shopu, v průměru o 35 procent. Zákazníci tak mohou detailněji filtrovat, což přináší větší komfort a zrychlení při vyhledávání daného produktu.

A v případě, že daný produkt není skladem, nabízí se konverzační nástroj eD expert. Obchodník eD, který přes něj komunikuje s prodejcem, pomůže v řádech desítek sekund najít alternativu se stejnými nebo obdobnými parametry, což může být klíčová pomoc, aby zákazník neopustil prodejnu.

A eD SHOP čekají další inovace, které partnerům zefektivní práci. „Připravujeme novou, zásadní funkčnost týkající se projektového byznysu. Půjde opravdu o výraznou změnu,“ naznačil ředitel nákupu.

Unikátní prodejní platformy k pronájmu IT

Co vnímá v této době jako klíčové, je transformace do obchodního modelu As a service, čili pronájmu softwaru i hardwaru doplněného o vhodné služby.

„Firmy u nás ještě stále převážně nakupují IT vybavení a zařazují jej mezi investiční náklady, takzvaně formou capex. Trend ze západních zemí však ukazuje, že vzroste snaha náklady rozložit do operativních výdajů, takzvaný opex. Ruku v ruce s tím vzroste zájem o služby jako SaaS a DaaS,“ vysvětluje.

Právě proto eD nabízí svým partnerům služby Dáša a Sáša. „V našem podání nejde jen o obyčejný leasing. Partnerům dáváme k dispozici na trhu unikátní prodejní platformy, přes které mohou hardwarové i softwarové produkty spolu se službami jednoduše prodávat a následně řešit jejich správu, reporting a další. Chceme, aby měli možnost co nejsnáze začít s novým způsobem prodeje,“ přibližuje Jan Novák a prozrazuje, že v blízké době se obě platformy integrují do eD SHOPu.

Růst a příležitosti nabízí několik segmentů

Podle předpovědí se poptávka bude držet stále na obdobných hodnotách jako doposud. Přesto však Jan Novák vidí příležitosti v několika segmentech. Prvním je oblast kybernetické bezpečnosti, ať už softwarové nebo hardwarové. Dalším je networking, který eD v posledním roce výrazně posílilo díky novým kontraktům se značkami Ubiquiti Networks nebo Mikrotik.

A zájem roste i o takzvaný edge computing – zařízení s vlastním výpočetním výkonem. „Dnes už se posílá takové množství dat, že datové linky jsou přetížené, proto dřívější tendence vše cloudovat není všude efektivní a vhodná,“ vysvětluje.

Velký potenciál nabízí i segment dohledových kamerových systémů, které dnes přibývají v soukromém i veřejném sektoru. Využívají se pro budování takzvaných chytrých měst nebo se stávají součástí moderních retailových prodejen. V nabídce eD i proto v roce 2022 přibyli dva největší výrobci těchto systémů, Hikvision a Dahua.

Skrz zataženou oblohu tak na několika místech pronikají paprsky – možnosti, kde se rozvíjet z hlediska inovací a následně i obratů. Potřeba je jen vystoupit z vlastní komfortní zóny a vydat se vstříc novým výzvám. „Pojďme jim naproti společně, děláme maximum proto, abychom vám cestu usnadnili,“ vybízí Jan Novák.

Co se v uplynulém roce povedlo očima ředitele nákupu?
► Dlouhodobý výrazný růst notebookových značek.
► Již třináctý rok v pozici největšího distributora HP v Česku.
► Podpora transformace obchodního modelu As a service.
► Spolupráce napříč odděleními, která přinesla rekordní počet setkání v historii eD a inovace typu digitální obchodník.
► Posílení v networkingových divizích, z hlediska zkvalitnění týmu i nových kontraktů.