Říká se, že není špatného počasí, jen špatného oblečení. Každý déšť lze samozřejmě přečkat nehnutě pod střechou. Jenže to nám začnou utíkat ti, kteří se nezalekli, vytáhli deštník, obuli holínky a rozhodli se čelit nepříznivým podmínkám. Tak vyrazme, v eD máme výbavu do nečasu pro připravenou.
Dva covidové roky byly z hlediska obratů na IT trhu dosti slunečné. „V následujících měsících se však ukáže, kdo čas využil k dalšímu posunu a kdo jen sklízel obraty bez práce,“ předvídá ředitel nákupu eD Jan Novák.
Stojí si za tím, že eD zmíněná léta využilo k rozvoji přidaných služeb. Připravilo výbavu, která pomůže postavit se nečasu nejen eDéčku, ale i jeho partnerům z řad dodavatelů a prodejců. Výsledky jsou vidět již teď. „Ze zpětné vazby výrobců víme, že nás hodnotí jako nejprogresivnějšího distributora, ať už z pohledu marketingového nebo obchodního,“ těší lídra 70členného nákupního týmu. Důkazem je například i jedno z posledních ocenění – Microsoft eD udělil titul Inovátor roku.
„Channelový byznys
je klíčovým driverem.“
Každý na trhu již zaznamenal změnu chování zákazníků, podle Jana Nováka však změnili přístup i výrobci. Již je nezajímají jen standardní distribuční služby jako finanční kapacita a logistika. „I oni hledají místo na trhu. Preferují partnery, kteří jim co nejvíce pomohou s prodejem. To dokážeme zajistit díky nasazeným digitálním nástrojům a úrovni našeho marketingu i zákaznické péče, které navíc posiluje skupina DFMG a zázemí skupiny eD group,“ vysvětluje ředitel nákupu. Hned nato dodává, že znát je i větší apel na channelový byznys, který je pro všechny důležitou součástí a klíčovým driverem.
Data z PassMarku a detailnější filtrování
Za okny se ochladilo, paprsky vystřídaly přeháňky. I to je však třeba, protože z každého deště se rodí věci nové. Vymýšlíme díky němu aktivity jiné. A kdo je odhodlaný se do nich pustit, získá od eD podporu – pomoc s co nejsnazším vstupem do nových zákoutí byznysu, šikovné nástroje i zajištění financování a právních náležitostí.
Příkladem posledních týdnů je obohacení eD SHOPu o data z PassMarku – nezávislého hodnoticího systému výkonu počítačů. „Znatelně to usnadní a zrychlí práci našim zákazníkům, kteří se účastní, nebo by se chtěli účastnit výběrových řízení. V nich bývá právě požadavek na určitou hodnotu PassMarku daného zařízení,“ doporučuje Jan Novák jednu z inovací.
„Počet atributů u produktů vzrostl o 35 procent“
Novinek v eD SHOPu jej těší více. Výrazně přibylo evidovaných informací, čímž se rozrostl počet atributů u každého produktu v e-shopu, v průměru o 35 procent. Zákazníci tak mohou detailněji filtrovat, což přináší větší komfort a zrychlení při vyhledávání daného produktu.
A v případě, že daný produkt není skladem, nabízí se konverzační nástroj eD expert. Obchodník eD, který přes něj komunikuje s prodejcem, pomůže v řádech desítek sekund najít alternativu se stejnými nebo obdobnými parametry, což může být klíčová pomoc, aby zákazník neopustil prodejnu.
A eD SHOP čekají další inovace, které partnerům zefektivní práci. „Připravujeme novou, zásadní funkčnost týkající se projektového byznysu. Půjde opravdu o výraznou změnu,“ naznačil ředitel nákupu.
Unikátní prodejní platformy k pronájmu IT
Co vnímá v této době jako klíčové, je transformace do obchodního modelu As a service, čili pronájmu softwaru i hardwaru doplněného o vhodné služby.
„Firmy u nás ještě stále převážně nakupují IT vybavení a zařazují jej mezi investiční náklady, takzvaně formou capex. Trend ze západních zemí však ukazuje, že vzroste snaha náklady rozložit do operativních výdajů, takzvaný opex. Ruku v ruce s tím vzroste zájem o služby jako SaaS a DaaS,“ vysvětluje.
Právě proto eD nabízí svým partnerům služby Dáša a Sáša. „V našem podání nejde jen o obyčejný leasing. Partnerům dáváme k dispozici na trhu unikátní prodejní platformy, přes které mohou hardwarové i softwarové produkty spolu se službami jednoduše prodávat a následně řešit jejich správu, reporting a další. Chceme, aby měli možnost co nejsnáze začít s novým způsobem prodeje,“ přibližuje Jan Novák a prozrazuje, že v blízké době se obě platformy integrují do eD SHOPu.
Růst a příležitosti nabízí několik segmentů
Podle předpovědí se poptávka bude držet stále na obdobných hodnotách jako doposud. Přesto však Jan Novák vidí příležitosti v několika segmentech. Prvním je oblast kybernetické bezpečnosti, ať už softwarové nebo hardwarové. Dalším je networking, který eD v posledním roce výrazně posílilo díky novým kontraktům se značkami Ubiquiti Networks nebo Mikrotik.
A zájem roste i o takzvaný edge computing – zařízení s vlastním výpočetním výkonem. „Dnes už se posílá takové množství dat, že datové linky jsou přetížené, proto dřívější tendence vše cloudovat není všude efektivní a vhodná,“ vysvětluje.
Velký potenciál nabízí i segment dohledových kamerových systémů, které dnes přibývají v soukromém i veřejném sektoru. Využívají se pro budování takzvaných chytrých měst nebo se stávají součástí moderních retailových prodejen. V nabídce eD i proto v roce 2022 přibyli dva největší výrobci těchto systémů, Hikvision a Dahua.
Skrz zataženou oblohu tak na několika místech pronikají paprsky – možnosti, kde se rozvíjet z hlediska inovací a následně i obratů. Potřeba je jen vystoupit z vlastní komfortní zóny a vydat se vstříc novým výzvám. „Pojďme jim naproti společně, děláme maximum proto, abychom vám cestu usnadnili,“ vybízí Jan Novák.
Co se v uplynulém roce povedlo očima ředitele nákupu?
► Dlouhodobý výrazný růst notebookových značek.
► Již třináctý rok v pozici největšího distributora HP v Česku.
► Podpora transformace obchodního modelu As a service.
► Spolupráce napříč odděleními, která přinesla rekordní počet setkání v historii eD a inovace typu digitální obchodník.
► Posílení v networkingových divizích, z hlediska zkvalitnění týmu i nových kontraktů.