David Kováč: Co je na baterie, to Avacom nabije

165

Dodá vám energii a potěší duši patriota. I touto krátkou větou by se dala shrnout podstata společnosti Avacom. Pojďme si ale ryze českou značku specializující se na vývoj, výrobu a prodej nejen baterií představit trošku detailněji.

Firma aktuálně zaměstnává 25 lidí a každý ze zaměstnanců jako by ztělesňoval jeden rok její existence. Právě před čtvrtstoletím totiž Avacom vyrazil bojovat na trh o své první zákazníky. V počátcích jim mohl nabídnout zejména repase bateriových packů pro notebooky a aku nářadí, posléze balíček služeb rozšířil o výrobu nových baterií a dalšího souvisejícího příslušenství.

S nástupem videokamer, mobilních telefonů, digitálních fotoaparátů či notebooků česká firma správně vycítila šanci na další rozvoj a brzy byla schopna těmto zařízením dodat skrze své výrobky šťávu. Tempo s dobou udržel Avacom i ve chvíli, kdy malá sněhová koule technologického pokroku postupně přerostla v lavinu inovací. Dnes může společnost sídlící v Praze hrdě prohlásit, že co je na baterie, to nabije.

„Při nákupu rozhoduje dostupnost, až potom cena.“

Své výrobky posílá nejčastěji na české a slovenské adresy, dodává ale třeba i do Chorvatska, Maďarska nebo Polska. A to tryskovým tempem. „Z komunikace se zákazníky víme, že při nákupu zboží rozhoduje v první řadě okamžitá dostupnost, až potom cena,“ podotýká obchodní ředitel společnosti pro český i slovenský trh David Kováč.

Jeho slova mají váhu, jsou totiž opřena o téměř dvacetiletou zkušenost v oboru. Do Avacomu nastoupil dnes již otřelý manažer v roce 2004 jako obchodník, brzy poté začal řešit i produktovou část. „Tehdy jsem řešil náš sortiment v celé jeho šíři. To je výrazný rozdíl oproti dnešku, kdy už máme různé produktové specialisty na jednotlivá odvětví,“ porovnává své začátky v oboru se současností. Řadu změn, které pomohly k rozvoji firmy, už David Kováč koordinoval z vedoucí funkce. Tu v Avacomu zastává od roku 2012.

S eD to Avacomu klape

Jako obchodní ředitel nechyběl ani u řady důležitých jednání, která vedla k nastolení a optimalizaci spolupráce mezi Avacomem a eDéčkem. Spojení přineslo rozšíření skladových zásob, propojení s dalšími zákazníky a support odborníků z eD.

„Náměty na zlepšení Avacomu mění v inovace.“

„Počátky naší spolupráce mám spojeny s působením produktového manažera Martina Kužela, který zprovoznil Avacom konfigurátor a pomohl nám s přípravou unikátních šablon pro data na web. Když ho vystřídal Michal Bernacik, web již běžel perfektně, a tak jsme se mohli více soustředit na rozšíření portfolia, navýšení skladových zásob a komunikaci se zákazníky,“ shrnuje. Martin nebo Michal, pro tým eD má David Kováč jen slova chvály. „Vážím si toho, že vztah s produktovými manažery vždy byl a je otevřený a vstřícný,“ vyzdvihl zástupce Avacomu.

Plody vzájemné spolupráce, která započala zhruba před desíti lety, už výrobce baterií sklízí nejen na poli ziskovosti, ale i prestiže. Sám se o tom přesvědčuje například na konferencích eD EXPO nebo eD WORLD. „V počátcích spolupráce jsme na akcích partnerům vysvětlovali, proč je pro ně přínosné prodávat Avacom produkty. Dnes již nemusíme naše zboží obhajovat, naopak sami od zákazníků dostáváme zpětnou vazbu. Nejčastěji pozitivní, ale i náměty na zlepšení. Inovace, které nás posouvají dál,“ pochvaluje si David Kováč.

„Máme bohaté zkušenosti ze servisní praxe.“

Spolupráce s českou firmou samozřejmě přináší kladné body i eDéčku. Ve svém distributorském portfoliu má díky ní baterie patřící k nejvyššímu standardu ve své kategorii. „Máme bohaté zkušenosti ze servisní praxe a systém stálých kontrol kvality. Aktivně reagujeme na vývoj moderních technologií, proto vždy v naší nabídce naleznete aktuální verze baterií a dalšího příslušenství, které zaručují správné fungování s daným zařízením,“ podotkl obchodní šéf Avacomu.

Inovace jsou samozřejmostí

Vysoká kvalita produktů nemusí být v konkurenčním prostředí vždy výhodou. O tom se pražská firma přesvědčuje u větších zakázek na Slovensku. „Státní instituce nebo velké firmy musí na nákup zboží, kterým se zabýváme, vypisovat výběrová řízení. V nich je hlavním kritériem především cena. Proto zde mají výhodu levnější značky s nižší kvalitou,“ zmiňuje Kováč.

Na druhou stranu, kvalitní výrobek si svého zákazníka vždycky najde, což potvrzují i prodejní čísla z posledních let. Například covidový rok 2020, který spousta jiných firem neustála, byl pro Avacom historicky nejúspěšnějším. A i s koncem karantén a návratem do normálního života se společnosti daří, když oproti stejnému období loňského roku letos zaznamenává čtyřicetiprocentní růst tržeb.

„Segment baterií nedovoluje s inovacemi otálet.“

Inovace jsou pro Avacom stejně přirozenou součástí existence jako to, že po ránu navštívíte koupelnu. Segment, ve kterém působí, ostatně ani nedovoluje, aby si firma na chvíli lidově řečeno orazila. „Už proto, že vyrábíme náhradní baterie, nabíječky a příslušenství a reagujeme tak na neustále se rozšiřující nabídku výrobků, pro které jsou určeny,“ podotkl úspěšný manažer.

Nová evropská pravidla firmě pomohou

V dalším rozvoji ale českou firmu pohání i její ctižádostivost. Loni zařadila do sortimentu vlastní brand olověných baterií Avacom a aktuálně se chystá doplnit úspěšnou řadu univerzálních adaptérů pro notebooky i s velmi výkonnými verzemi pro herní speciály přenosných počítačů. Čísla by tak mohla růst nadále, zvlášť když firmě hrají do karet nová evropská pravidla. Ta budou tlačit na výrobce, aby přenosná zařízení měla uživatelsky vyměnitelné baterie. „To by mohlo ještě zlepšit prodeje těchto typů baterií,“ tuší zástupce.

On sám nejraději dobíjí baterky s rodinou. „Máme krásného koníčka – geocaching. S ním se podíváte na spoustu hezkých míst a dozvíte se mnoho zajímavých věcí. A také mi to docela jde s grilem, což oceňují hlavně sousedé,“ uzavřel David Kováč.