Přicházejících technologií není strategické se bát. Dokáží automatizovat rutinní činnosti a uvolnit ruce pro aktivity, kde lidský kontakt a intelekt nahradit nelze. V eD jim proto dveře otevíráme a diskutujeme, jak nám i našim partnerům mohou pomoci. Pestrá škála nedávných inovací a nástrojů, dokončení automatizace skladu a fokus na umělou inteligenci (AI) jsou toho důkazem. A že přetrvává postcovidové ochlazení? Berme jej jako impulz pro další rozvoj.
Možnosti, které AI nabízí, zkoumá 70 procent vedoucích pracovníků firem. V pilotním nebo produkčním režimu ji používá již 19 procent firem. Uvádí to nedávné celosvětové šetření výzkumné a poradenské společnosti Gartner.
AI odehraje v budoucnu klíčovou roli i dle výkonného ředitele eD Petra Slouky: „Poslední roky posilujeme propojování mezifiremní spolupráce, proto jsme dali dohromady tým lidí napříč obory a technologickou skupinou eD group. Ten nyní hledá možnosti, jak umělou inteligenci v podnikání efektivně uplatnit. Ale například naše sesterská softwarová firma E LINKX ji již pár let v jisté formě využívá a hraje si s ní i marketing eD.“
Nicméně však dodává, že jde o fenomén, který je takzvaně v plenkách. Aktuálně by ji využil pro přípravu prezentace, v jiných oblastech jeho agendy mu příliš nepomůže. Prozatím. Momentálně jde zároveň o partnera, kterému nemůžeme zcela věřit. Proč? Zkuste se chatovacího robota ChatGPT zeptat: Kdo je Petr Slouka? Podá vám rovnou několik nepravdivých informací. Třeba, že je výkonným ředitelem eD od roku 2009 (správně od roku 2017) nebo že vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze (správně ČVUT).
Lepší efektivitu a automatizaci AI jistě přinese. Kdy to však bude, není zatím jisté. Na IT trhu se podepisuje pokles prodejů consumer produktů, nejistota dodávek, zvýšené náklady na logistiku a celková nervozita. To si však žádá inovace nyní.
„Inflace se z pohledu zákazníka na ceně IT produktů téměř neprojevila. Celý minulý rok byl IT trh přeskladněný, v podstatě se vyprodávalo. Zdražení zároveň bránila dlouhodobě silná koruna vůči euru a poslední dobou i oproti dolaru. Cenovky některých produktů proto byly až rekordně nízké. Na druhou stranu, oproti době před covidem, vzrostla cena dopravy i personální a finanční náklady. Pro distribuční trh je tak zboží objektivně dražší,“ vysvětluje Petr Slouka.
„Od vyjetí zboží z továrny až po jeho finální prodej uběhne několik měsíců, a celou tuto dobu v podstatě financuje distributor. Proto i když zákazník v obchodech zdražení nepociťuje, neznamená to, že není,“ dodává. Celá věc má podle něj ale i svou světlou stránku: „Doba nás tlačí k větší efektivitě. Je to motivace a impuls k rychlejšímu zavádění moderních technologií.“
Automatizovaný sklad zahájí ostrý provoz
Vloni se tak eD pustilo do významné investice, a to automatizace skladu. Nový skladovací systém poběží v ostrém provozu od léta. Umožní uskladnit na stejné ploše více zboží, přinese větší rychlost a efektivitu naskladňování i vyskladňování a pomůže s dlouhodobým nedostatkem pracovních sil, jelikož částečně dokáže nahradit lidskou práci. To logistice pomůže zejména k vykrytí špiček, na které dříve personalisté nárazově nabírali brigádníky.
„Dáša a Sáša jsou strategické projekty.“
Za strategické projekty považuje Petr Slouka i služby na pronájem hardwaru a softwaru – Dáša a Sáša. V uplynulém roce je eD nadále rozvíjelo a letos mohou zákazníci očekávat další novinky. „Na některých trzích už pronájmy DaaS a SaaS zaujímají výraznou část prodejů a například v Británii Microsoft prodává téměř výhradně jen takto. Západní trendy k nám vždy přicházejí trošku se zpožděním, nicméně operativní leasing aut u nás zdomácněl a řada z nás si měsíčně platí i služby jako Spotify nebo Netflix. Proto věřím i pronájmu IT,“ předvídá.
Cení si i celé řady dalších unikátních inovací, které jeho kolegové vymýšlí a uvádí do provozu. Například konference eD EXPO měla letos poprvé vlastní mobilní aplikaci, eD SHOP doplňuje jedna vychytávka za druhou a rozjel se další podcastový pořad Pri okne s Peťom, koordinátor sítě eD PROFI Peter Fašiang si do něj zve zástupce IT značek, aby představili aktuální novinky.
I tyto rozvojové projekty pomohly eD ukončit hospodářský rok s obratem 10,2 miliard korun a pomáhají k dlouhodobému naplnění vize být digitálním distributorem 21. století, aktivním článkem na cestě zboží mezi výrobci a prodejci. Distributorem, který přináší celou škálu služeb i nástrojů, edukuje a pomáhá s marketingovými i obchodními aktivitami svým partnerům, kteří se tak nemusí obracet na další externí firmy.
Růst chceme i v těžších časech
Byť Petr Slouka očekává další nesnadný rok, optimismus neztrácí. Pozitivní podle něj je, že se trh postupně dostává z nezdravé pocovidové přeskladněnosti, dostupnost zboží je výrazně lepší a cena dopravy z Asie viditelně klesla, ačkoli se nevrátila na hodnotu před covidem. Na druhou stranu zůstaly zpřetrhané dodavatelské řetězce, kvůli kterým je náročné předvídat přesné termíny dodání. „Stále je cítit nervozita. Počítá se s tím, že konzumnímu trhu ještě potrvá, než se vzpamatuje do růstu, komerční kanál na tom bude o něco lépe,“ říká.
„Partnery podporujeme, nenahrazujeme.“
Potenciál tak Petr Slouka vidí v produktech i službách cílících na firemní zákazníky – třeba v novém kontraktu na síťové produkty Aruba Instant On, ve značce Ubiquiti, ale právě i v moderních službách Dáša a Sáša. Velkým tématem nadále zůstává kyberbezpečnost a podle prognóz společnosti IDC, globálního poskytovatele informací o trhu, se má vrátit k růstu také globální trh zařízení pro chytrou domácnost.
„Čeká nás těžký rok, přesto plánujeme růst. Jsem přesvědčen, že předpoklady na to máme. Nástrojů k podpoře prodejního řetězce přinášíme mnoho, a hlavně je dáváme plně k dispozici všem typům partnerů. V byznysu je podporujeme, nikoli nahrazujeme,“ zdůrazňuje výkonný ředitel. Zmiňuje několik příkladů: platformy pro pronájem IT, síť prodejen eD PROFI, dopravu formou dropshippingu, marketingové služby nebo dotační poradenství.
Především se však výrobci i prodejci mohou spolehnout na jedno – eD půjde inovacím nadále naproti. V řadách distributora totiž stojí lidé, kteří sledují trendy, vnímají nové technologie jako partnery a mají chuť s nimi modernizovat trh. A co je důležité, nechybí jim k tomu zázemí a podpora, protože moderním konceptům fandí i nejvyšší vedení eD.
Uplynulý fiskální rok v číslech:
► 10,2 miliard korun roční obrat.
► 500+ značek v nabídce.
► 2.100+ účastníků konference eD EXPO.
Získaná ocenění: Distributor roku 2022 značky Canon, Největší distributor HP za rok 2022, titul Inovátor roku od značky Microsoft, Dell partner roku 2022