Příběh pánů Hewletta a Packarda začal doslova pohádkově. Dvojici z amerického Palo Alto přistála na stole nabídka ze studia Walt Disney. Lukrativní kontrakt na dodávku oscilátoru pro animovaný film Fantasia umožnil absolventům Stanfordovy univerzity založit v roce 1939 společnost Hewlett-Packard. Příběh, který začal v garáži malého městečka, pak zamířil k disneyovskému happyendu.
Firma se pod taktovkou schopných inovátorů lomeno kamarádů ve druhé polovině minulého století rozrostla v nadnárodní korporaci. Písmena HP se z měřicích zařízení, voltmetrů či kalkulaček postupně přesunula na výpočetní techniku, tisková řešení, softwarové aplikace a IT služby. Po sametové revoluci značka pevně zakotvila také v Česku, kde se stejně jako ve zbytku vyspělého světa rychle etablovala.
Ještě donedávna psala společnost Hewlett-Packard svou historii na stránky jedné knihy. Až v roce 2015 vznikly dvě samostatné kapitoly. To když se rozdělila na HP Inc. a Hewlett Packard Enterprise. HPE, která se zaměřuje na technologické služby a software, jsme si představili v jednom z předcházejících vydání magazínu. Nyní přišel čas seznámit se i s její neméně slavnou sestrou HP Inc.
Z přihlížejícího studenta manažerem
Představí nám ji jeden z nejpovolanějších lidí u nás – Jakub Kříž. Ten dnes zastává klíčovou roli v tuzemském zastoupení firmy, přitom ještě před pár lety koukal coby student pod ruce zkušenějším kolegům. „V rámci graduate programu, který v HP trvá dva roky, máte možnost vyzkoušet si různorodé činnosti a sledovat ostatní kolegy. Poté jste schopni najít ve firmě své uplatnění,“ vysvětluje princip stáže, kterou započal v roce 2019, absolvent Fakulty managementu Vysoké školy ekonomické v Praze.
Jakub Kříž při pendlování mezi odděleními objevil zálibu a talent v obchodních dovednostech a postupně se vypracoval v distribučního manažera pro Česko a Slovensko. „Starám se o vztahy s distributory, správu dodavatelského řetězce a strategické plánování,“ popisuje svůj denní chléb. Přestože je na tuzemském trhu v týmu HP na distribuční byznys sám, oporou mu jsou obchodní partneři. To vůbec nejsilnější spojení funguje na čtyřpísmenné lince HP – eD. „Jste klíčovou spojkou mezi naší značkou a koncovými zákazníky. Bez vašeho nasazení bychom nedosáhli takových výsledků,“ vzkazuje Jakub Kříž do eD.
Hezké mazání medu kolem úst, mohl by si někdo pomyslet. Jenže význam těchto slov sílí s počtem udělených ocenění. Společnost HP přiřkla v roce 2023 eDéčku titul Největší distributor roku pro Českou republiku – a to již po čtrnácté v řadě! eD si při slavnostním setkání ve Španělsku došlo, fotbalovou terminologií (jak taky v Barceloně jinak), pro výhru v El Clásicu. Ocenění převzal i produktový manažer Vít Veveričík, který byl v hlasování členy československého HP týmu zvolen nejpřínosnějším zástupcem napříč distribucí. Podle Jakuba Kříže stojí za úspěchem mnoho práce. „eD využívá inovativní řešení, která poskytují potřebnou efektivitu a rychlost v reakci na požadavky zákazníků,“ vysvětluje.
Investice do herního segmentu i AI
Poly, kterou má HP nově ve svém portfoliu. Poly je lídrem v oblasti audio produktů pro hybridní práci a její záběr sahá od sluchátek až po vybavení místností pro videokonference. Ve výkladní skříni této značky aktuálně září například sluchátka Poly Voyager Free 20.
„Novinky chystáme nejen pro gaming.“
HP obecně už dávno není jen specialistou na skvělé tiskárny. Do rozmanitého portfolia spadají i úspěšné řady notebooků, monitorů, pracovní stanice, videokonferenční řešení a mnoho dalšího. Prostě vše potřebné pro hybridní práci, ale i zábavu a hraní. Právě v segmentu hraní slibuje v brzké době několik novinek v rámci Omen a Victus brandu.
A opomenut nesmí být ani největší trend dnešní doby schovaný do dvou písmen AI. „Úplně nejčerstvější novinky jsme aktuálně ukázali na veletrhu CES 2024 a další porci představíme na jaře. Teď ale jmenujme alespoň inovativní koncepty jako notebook HP Spectre x360, který je vybaven integrovaným systémem umělé inteligence,“ nastiňuje zástupce značky. Adaptivní úprava obrazovky s varováním před možným sledováním, zpracování transkripce hlasu, rámování či titulkování videa bez nutnosti využívat cloudové aplikace. To je jen zlomek úloh, se kterými si poradí prémiový notebook vyzbrojen umělou inteligencí.
Inovace ano, ale s ohledy na člověka a přírodu
HP nespí a na poli inovací je velmi aktivní. Slogan „Keep reinventing“ je ostatně odjakživa hnacím motorem společnosti. Ta ale zároveň při cestě na vrchol odmítá šlapat po trávě. Maximalizace zisku za cenu ničení planety? S tím u firmy, která aspiruje na to patřit mezi nejudržitelnější společnosti na světě, prostě nepochodíte.
A to nejen z pohledu ochrany životního prostředí. „Pomáháme také lidem a komunitám. Investujeme do IT vzdělávání, podporujeme digitální rovnost jako příležitost pro méně rozvinuté oblasti. Lokálně se angažujeme například v podpoře vzdělávání ve vyloučených lokalitách nebo ve snahách o uplatnění žen v IT. A do balíčku podpůrných aktivit patří i již zmíněný HP Graduate Program zaměřující se na studenty, kterým jsem si prošel i já,“ připomíná manažer.
Stejně jako značka, kterou reprezentuje, i Jakub Kříž má rád přírodu a dobývání vrcholů. Pěšky se například vydal na nejvyšší horu Madeiry Pico Ruivo, na snowboardu zase okusil freeriding poblíž francouzského skiareálu Les Orres a na kole našlapal spoustu výškových metrů. „Ale na čísla se mě neptejte. Jsem spíše člověk, který u těchto aktivit vypíná hlavu, takže zdolané kilometry tolik neřeším,“ uzavírá IT nadšenec se sportovní duší.