Petr Slouka: Běžíme vstříc inovacím, automatizaci a růstu

273

Překážky. Do dráhy nám je staví sám život. Někdy jsou malé, jindy velké. Občas předvídatelné, jindy naprosto nečekané. Sem tam si je dokonce klademe před sebe sami, abychom vytvořili lepší verzi sebe sama.

Není pochyb, že trať IT byznysu jich byla v posledních měsících plná. Hlavně těch doposud nepředvídatelných: uzavření továren, desetinásobný nárůst cen kontejnerové dopravy, přepnutí setkání do online módu, blesková potřeba digitalizace školství, válka pár stovek kilometrů od nás. Ať už je však překážka jakkoli velké překvapení, nesmí běžce rozhodit a vyvést z tempa. Je třeba zvolit taktiku, jak ji překonat.

A povedlo se. Cílovou pásku minulého roku eD proťalo s obratem 11,2 miliardy korun. Navíc se soupeři v zádech. Dokládají to data firmy GfK, podle nichž eD rostlo rychleji než celý distribuční trh. „Od konce léta 2021 bylo znát na koncovém trhu ochlazení poptávky, protože se zastavil růst způsobený obdobím home officů a distanční výuky. To se projevilo zejména v segmentu retailu a onlinu,“ vysvětluje výkonný ředitel eD Petr Slouka.

„V IT jsme rostli o 6 procent“

Jak dodává, meziročně obrat firmy klesl o tři procenta, za tím stojí ale zejména velký nedostatek mobilních telefonů. „Když se díváme na čísla čistě za IT zboží, tak jsme rostli o šest procent. Dokonce se nám podařilo dosáhnout i nejvyššího denního obratu v historii eD,“ dokládá, proč loňský rok hodnotí úspěšně.

Nové služby, showroomy i zážitky

On sám v osobním životě také lámal rekordy a překonával sám sebe. Pokořil hranici dvou tisíc naběhaných kilometrů, což je úctyhodný výkon na někoho, kdo běh nemá rád. V době před covidem stěží zvládl tři kilometry a myšlence, že uběhne půlmaratonskou vzdálenost, by se smál. Úsměvný však byl tehdy i nápad, že B2B konference může proběhnout čistě online.

Natož že distributor zvládne zorganizovat a ufinancovat hybridní mezinárodní akci. Přesto ji trh letos v březnu zažil, konkrétně 600 účastníků fyzicky a přes 2 500 sledujících online.

Zákazníci se dočkali řady dalších novinek. Rozběhly se služby na pronájem softwaru a hardwaru Sáša a Dáša. Nakupování v eD SHOPu je uživatelsky příjemnější díky technologii digitálního obchodníka eD experta a takzvanému cross-selingu, který pomáhá s výběrem příslušenství.

Na Slovensku změna dopravce zkvalitnila logistiku a přibyla možnost doručení do DPD Pickup Pointů. Na pobočkách vznikly předváděcí místnosti, kde školám ve spolupráci s partnery eD ukazuje, jak vytvořit hybridní třídy. A pobočka v Bratislavě se navíc pyšní certifikovaným IBM showroomem.

Překážky překonává Petr v pracovním i osobním životě. I přes to, že běh nemá rád, dnes hravě zvládne půlmaraton.

Úspěch HPE, Lenova a výborný start VeinX

Právě zisk VAD distribučního kontraktu IBM na Slovensku byl vloni pro eD jeden z nejvýraznějších počinů. Produktovou nabídku doplnily i značka Realme, televize Hisense, networkingové portfolio Ubiquiti a v Česku Legrand.

Ze stálých značek slavil úspěch tým HPE serverů – v segmentu volume produktů rostlo eD rychleji než zbytek trhu a urvalo tak tržní podíl na úkor největšího konkurenta. Lenovo týmu se dařilo zejména v segmentu malých a středních podniků (SMB), kde se eD stalo největším distributorem v Česku. A týmu značky Lynx se podařil skvělý start s embedded zařízeními VeinX – vestavěnými počítačovými systémy na míru. Díky této novince Lynx zaznamenal meziroční nárůst prodejů o 64 procent.

Řečí čísel pokračuje Petr Slouka dál. „Slovenský retailový tým meziročně obratově posílil o 80 procent. Získali jsme již dvanáctý titul pro největšího distributora HP. Nová expediční linka zvládá vyexpedovat dvakrát více zásilek než v předešlých letech,“ upřesnil. „Skupina eD group navíc poslala na pomoc Ukrajině významnou finanční podporu, také řada kolegů se symbolicky vzdala denního platu, aby přispěla,“ uvádí s poděkováním všem, kdo se na zmíněných úspěších i sbírkách podíleli.

„Cílem skladu je automatizace“

Na trati tohoto roku predikuje výkonný ředitel řadu překážek. Trh se podle něj bude dále potýkat s nestabilitou dodávek. V dohledné době neočekává návrat cen vystoupané dopravy na původní úroveň ani zastavení růstu cen zboží. „Pozitivní na tom pro koncového zákazníka je to, že zdražování probíhá v nejnižší možné míře, protože se pohybujeme ve vysoce konkurenčním prostředí,“ dodává s tím, že očekává i další ochlazení poptávky, například kvůli vysoké inflaci.

Trikot nejaktivnějšího distribučního partnera

A jaké výzvy si postavilo na trať samo eD? Rozvíjet projektové aktivity IBM, programy digitalizující školství zvané EDA, privátní značky Lynx a VeinX, služby Dáša a Sáša i spolupráci s mobilními operátory. V plánu je vývoj mobilní aplikace pro nakupování, větší apel na společenskou odpovědnost firmy (ERG) a plné hlavy nápadů mají i oddělení zákaznické péče a marketingu.

„Ze zázemí eD group těží i zákazníci a dodavatelé“

Ubrat na tempu nehodlá ani logistika. Sklad letos míří vysoko. Po úspěšném dokončení sjednocení logistiky pro Česko, Slovensko a Polsko má před sebou novou metu – automatizaci. Ta vyřeší dlouhodobý problém s nedostatkem lidí na trhu práce a dále navýší prostorovou a výkonovou kapacitu logistiky.

Do finiše tohoto hospodářského roku pak eD plánuje doběhnout s růstem. Jak se to podaří? Díky všem zmíněným novinkám, ale i novým kontraktům. „Musíme posílit pozici v našich značkách, a navíc rozšířit nabídku o nové. Máme rozjednané další důležité kontrakty, například zajímavé značky mobilů,“ naznačil výkonný ředitel.

Do nové sezony vbíhá s eDéčkem sebevědomě. „Jsme součástí velké skupiny eD group, která pokrývá celou řadu oblastí byznysu. Z toho dnes těžíme nejen my, ale i naši zákazníci a dodavatelé. Navíc vnímám, že jsme se jako firma za poslední roky ohromně posunuli. Jsem přesvědčen, a potvrzují mi to i reakce partnerů, že jsme se stali lídrem inovací,“ těší Petra Slouku.

S firmou však plánuje dlouhodobě udržet ještě jeden post. Post nejaktivnějšího distribučního partnera, ať už díky novým projektům nebo odbornosti. Právě proto eD před pár lety opustilo dráhu starého, pasivního distribučního modelu a nasadilo trikot proaktivního partnera. Distributora, který propojuje výrobce a prodejce, sdílí s nimi know-how a co nejvíce je podporuje v podnikání a prodeji.

Uplynulý fiskální rok v číslech:
► 11,2 mld. Kč roční obrat
► 1 denní obratový rekord v historii eD
► 5% nárůst počtu resellerů
► 600+ značek v nabídce
► 3 000+ účastníků hybridní konference eD EXPO