Unita periferií má nového týmlídra. Do jejího čela se v listopadu postavil Milan Tajčman. Po sedmi letech v IT byznysu přináší na pozici manažera skupiny nákupu bohaté zkušenosti s B2B i B2C trhem, vedením týmu i řízením portfolia.
Jaké budou Milanovy první kroky v eD a co od něj může jeho dvacetičlenný tým očekávat? To jsme zjistili ve společném rozhovoru.
Na úvod se nám prosím představ. Co tvá kariérní cesta?
Mám vystudovanou obchodní akademii se zaměřením na průmyslové firmy, což se mi hodilo v prvním zaměstnání manažera výroby jízdních kol. Právě tam jsem našel zalíbení v obchodě, do kterého směřovaly i mé další kariérní kroky, konkrétně začátek spolupráce s T. S. BOHEMIA. Zde jsem strávil krásných sedm let a prošel pozicemi projektového manažera, business unit manažera a obchodního ředitele. Vždy jsem se snažil propojovat jednotlivá oddělení ve firmě a hledat synergie pro co nejlepší výkonnost.
Co tě vedlo k přesunu do distribuce a konkrétně do eD?
Těch aspektů bylo hned několik. V IT oboru jsem osmý rok a baví mě ta dynamika a rychlost. Již delší dobu jsem se tak chtěl podívat do distribuční sféry. eD mi bylo vždy sympatické a lidé v něm velmi profesionální. Od počátku jsem měl jasnou představu, jaké to bude, a vše se mi potvrzuje, což násobí mé nadšení. Těšil jsem se na nové výzvy, nový tým, nové vztahy a na možnost jít do většího detailu.
S IT výrobci jsi jednal i na dřívějších pozicích. Prolínají se tyto kontakty i v eD?
Samozřejmě český trh není zas tak velký. Já si na kvalitních vztazích zakládám a snažím se je dlouhodobě budovat. Ani seznámení a navázání nového obchodního vztahu mi však problém nedělá.
„Úspěch není založen na jednotlivci, ale na týmu.“
Jaká je tvá agenda jako manažera skupiny nákupu?
V týmu mám 20 zkušených produktových manažerů z Česka a Slovenska i několik studentů. Společně se staráme o více než 40 značek, které patří mezi lídry svého oboru. Konkrétně jsou to například HP, Samsung, Canon, Xerox, Epson, Brother, LG, Optoma a další. Aktuálně se nacházíme na konci posledního kvartálu, tedy z pohledu obchodů jsou již karty z velké části rozdány. Nicméně i to málo, co lze ještě ovlivnit, se snažím posunout k lepšímu a vytvořit ideální pozici pro start do nového roku.
Tvá unita patří mezi top v eD, přebíráš tedy velmi kvalitní tým. Co od tebe mohou očekávat?
Lidé v mém týmu patří k těm nejzkušenějším, a právě díky nim se unitě tak daří. Úspěch není založen na jednotlivci. Já se budu snažit přenést do naší spolupráce osvědčené postupy, abychom vše maximálně zefektivnili a posunuli ještě na vyšší level. Z tohoto důvodu je nutné naši práci pravidelně vyhodnocovat a stanovovat si dlouhodobé i krátkodobé cíle. Chceme být nejlepší a jít příkladem.
„Chci v týmu probudit hlad a chuť něčeho dosáhnout.“
S vedením a motivací týmu máš bohaté zkušenosti. Jsou nějaké principy, které bys rád zavedl?
Motivace vyžaduje individuální přístup a já chci poznat každého člena svého týmu jak profesně, tak i lidsky. Stavět se dá jen na silných základech a to, co funguje u jednoho nemusí fungovat u druhého. Každopádně chci ve všech probudit hlad a chuť něčeho dosáhnout. A jsem ochoten pro to udělat cokoli. Určitě jsem nepřišel pokračovat v zajetých kolejích, vždy je co zlepšovat. Chci, aby nás dosažené úspěchy motivovaly k dalším úspěchům, abychom se poučili z chyb a neopakovali je.
Co je podle tebe důležité pro fungování týmu a co by měl umět člověk, aby sis jej do týmu vybral?
Pro fungující tým je potřeba společná chuť někam se posunout, otevřená spolupráce, efektivní předávání informací, znalostí i dovedností. Jak se říká: ‚Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.‘ Abych si někoho vybral do týmu, určitě musí mít obchodního ducha, smysl pro detail a především musí umět analyzovat. A to nejen ve smyslu čísel, ale také vnějších vlivů, jako jsou situace na trhu, politická situace a podobně.
Máš zkušenost i s marketingem. eD je v něm dlouhodobě vnímáno jako inovátor. Plánuješ toho využít?
K marketingu mám blízký vztah a vždy jsem se aktivně zapojoval do marketingových aktivit. V eD jsem s kolegy z marketingového oddělení absolvoval již několik meetingů a je úžasné, jak jsou zapáleni pro věc. Je to tak nakažlivé, že chci určitě přidat ruku k dílu.
„Příležitosti z trnu nemizí ani ve složité době.“
Z dřívějších pozic máš zkušenosti s B2B i B2C segmentem. Jaké mezi nimi vnímáš rozdíly?
To bychom si mohli povídat dlouho. S úsměvem na tváři bych to shrnul tak, že B2C zákazníka chrání spotřebitelský zákon a má tedy vždy pravdu, a přesně to by chtěl i B2B zákazník. V oblasti akvizice nových klientů se však oba trhy velmi přibližují. Ano, marketing bude vždy lehce rozdílný, ale následná péče o zákazníka už je velmi podobná.
Na trh aktuálně působí velké množství faktorů. Jak odhaduješ jeho vývoj v roce 2023?
Nacházíme se v nelehké době, která ovlivní i náš byznys. I když je ale doba složitá, neznamená to, že z trhu zmizí obchodní příležitosti. Záleží na nastavení každého, jestli v této době bude chtít být úspěšný, nebo ne. Vždy, když se za svou prací ohlédnu, chci vědět, že jsem pro daný výsledek udělal maximum. Tvrdou prací lze i v recesi dosáhnout pozitivních výsledků. A kdo zvládne recesi, vyhraje i v konjunktuře.
Když nepracuješ, jak trávíš svůj volný čas?
Snažím se neustále vzdělávat, aktuálně se zajímám například o akciové trhy. Rád se ponořím do příběhu nějaké skvělé knihy nebo filmu a nikdy nepohrdnu časem s přáteli. Baví mě cestování, dobré jídlo, aktivně cyklistika a basketbal, pasivně pak MMA.
Milan Tajčman, manažer skupiny nákupu pro periferie
Od manažera výroby jízdních kol až po obchodního ředitele T. S. BOHEMIA. Nyní, po sedmi letech v IT byznysu, vstoupil Milan na distribuční trh. Na pozici manažera nákupu přichází vybaven bohatou zkušeností s vedením týmu a plně orientován na výsledek. Ve svých řadách má dvacetičlenný tým, se kterým společně pečují o více než 40 svěřených značek.