Až 400 vyexpedovaných palet a tisíce samostatných balíků. Každodenní úkol pro stovku lidí pracujících v logistickém oddělení eD. V jejich čele stojí kapitán mužstva Bohuslav Kaněra, ředitel logistiky. Dobře ví, že jeho tým je pod drobnohledem. Že úspěch závisí na spolupráci členů týmu. Proto vede a motivuje své kolegy jako ve sportu, který miluje. A společně mají skvělé výsledky – naplňují 99,9 % sledovaných kvalitativních ukazatelů. V překladu to znamená, že včas zabalili a připravili zboží tak, aby ho zákazníci do 24 hodin od objednávky dostali.
„Řídím se známým rčením‚ nad nikoho se nepovyšuj, před nikým se neponižuj´. Záleží na všech lidech, kteří pracují “ v logistice. Na každém jednotlivém člověku. Za tím si stojím a na tom trvám. Jako ve sportu. I když máte velký tým, každý jedinec je důležitý. Tak se tvoří celek, který podává dobrý výsledek,“ říká Bohuslav Kaněra. A hned vysvětluje, že výsledek úsilí jeho týmu by mohl zmařit někdo „zvenčí“.
Zákazník totiž z celého logistického řetězce nejvíce vnímá „koncovku“ – doručení. Logistika eD tedy musí předvídat a hrát ještě kousek za svým vlastním hřištěm. „Pro rozvoz zboží kooperujeme s externími dopravci. Vybrali jsme si hlavně ty se zahraničním zázemím. Jejich procesy jsou na výrazně lepší úrovni. Dokážeme tak i v oblasti dopravy naplnit ukazatel kvality z 98 %. To je velmi dobré číslo i v mezinárodním měřítku. Do zbývajících 2 % přitom spadá i doručení, kdy se domluví dopravce s odběratelem, že zásilku doveze později.“ Audit dopravců se provádí kvartálně, reporting kvality dopravy každodenně.
„I když máte velký tým, každý jedinec je důležitý.“
Obor s tisíciletou tradicí
Zatímco samotný pojem „logistika“ se ustálil až v 19. století našeho letopočtu, podstata oboru má mnohem hlubší kořeny. A i tady lze vidět podobnost s týmovým sportem. Je to oblast založená na přesnosti, řádu, disciplíně. Nepřekvapí, že se její vznik pojí s válečnými výpravami. Údajně už byzantský císař Leontos VI. někdy mezi lety 886–911 prohlásil, že je třeba „mužstvo zaplatit, příslušně vyzbrojit a vybavit ochranou i municí, včas a důsledně se postarat o jeho potřeby a každou akci v polním tažení příslušně připravit“.
A jelikož řecké „logos“ lze přeložit na „počítání“ nebo „rozum“, přenesla se za napoleonských tažení logistika i do matematiky. Poddůstojník „maréchal des logis“ ve francouzské armádě určoval jak místa pro tábořiště, tak směr pochodujícím kolonám. Ty se sešikovaly, založily tábory a vybavily je zásobami.
Inovace mají plán
Bohuslav Kaněra má dnes samozřejmě k dispozici lepší nástroje než papír, kalamář s inkoustem a seříznutý husí brk. Pro organizaci a fungování dvou skladů s celkem 33 tisíci položkami na téměř 20 tisících metrech čtverečních se jeho tým neobejde bez moderních technologií. V jejich zavádění eD postupuje systematicky. Od přelomu let 2011 a 2012 má firma zpracovánu logistickou studii s pětiletým výhledem, včetně potřebných nástrojů. Dokument se pravidelně aktualizuje a reaguje na situaci trhu.
„Vize rozvoje logistiky je nachystaná do roku 2022. Počítá s investicemi nejméně 22 milionů korun.“
„Máme neustále připravené kroky, které by měly vést ke zvýšené kvalitě i kvantitě logistické práce. V posledních dvou letech jsme například investovali přes 15 milionů korun, mimo jiné do nové a velmi rychlé expediční linky, vozíků a dalšího vybavení. Vize je teď nachystaná až do roku 2022 v několika variantách investic, ale minimálně za 22 milionů a s nárůstem počtu artiklů o desetinu,“ prozrazuje Bohuslav Kaněra.
Přestože je v eD už 10 let, stále čerpá inspiraci na inovace ze svého předchozího působení ve farmaceutickém průmyslu. „Farmacie pracuje s mnohem vyššími maržemi, proto může využívat stejné technologie a postupy jako NASA, tedy mít určitý náskok. Vše využitelné ale postupně, systematicky zavádíme v eD. Jako jedni z prvních jsme v roce 2008 nasadili do skladu čárové kódy, čímž se rapidně zrychlily procesy naskladňování a vyskladňování,“ dodává.
Technologickou páteří je unikátní informační systém, od léta společný pro Česko i Slovensko. Vyvíjí ho společnost E LINKX z naší skupiny eD. Vývoj softwaru na míru je ohromná výhoda. Do řešení se dají bez zbytečných průtahů začleňovat veškeré změny plynoucí z požadavků od zákazníků. A také přímo z eD.
Když došlo ke sloučení procesů a informačních technologií, slovenští obchodníci a produktoví manažeři stejně jako ti čeští teď oslovují oba regiony s pestřejší nabídkou. Naproti tomu logistika přijala sjednocení jako výzvu a zefektivnila rozložení sortimentu mezi ostravský a bratislavský sklad. A výsledky na sebe nenechávají čekat. Meziročně obrat eD vzrostl ve srovnání s třetím čtvrtletím 2017 o 17 %. Na Slovensku se daří navyšovat prodeje a také posilovat postavení – poprvé je eD například největším distributorem značky Dell s podílem přes 50 % trhu! U severních sousedů v Polsku, kteří jsou rovněž zásobováni z Česka a Slovenska, přibylo za rok 25 % aktivních klientů.
Expedice s přidanou hodnotou a nová služba dropshippingu
S rostoucí ekonomikou jsou zákazníci čím dál náročnější a v segmentu B2B to platí dvojnásobně. eD se tak snaží i v rámci expedice přinášet něco navíc. Přidávat další hodnotu, i když jde takříkajíc z vlastní kapsy. „V rámci zkvalitňování logistických procesů jsme se mimo jiné zaměřili na sekundární obaly. Zákazníci chtějí zboží dostávat co nejčistší. Bez log a identifikátorů, aby si ho mohli sami označit a prodat koncovému spotřebiteli. Balíme nebo přebalujeme před odesláním zboží do
pevnějších krabic, aby ho náš zákazník mohl v prodejně snadno vybalit a ani originální krabice od výrobce nebyla dopravou poškozená. Přidáváme i ochrannou výplň. Brzy balení znovu zlepšíme díky novým obalovacím strojům,“ popisuje Bohuslav Kaněra. Už při příjmu do skladu se tak posuzuje stav a kvalita obalů, ve kterých sortiment doputoval z různých částí světa. Jestliže nevyhovují, jsou vyměněny nebo doplněny dalším obalem pro maximálně bezpečný transport k odběratelům.
„Přesnost je odrazem naší týmové hry.“
Po převážení pak zboží čeká v regálu na expedici. Ta se řídí mnoha faktory. Kromě základního pravidla dodání následující pracovní den od objednávky také preferovaným doručovacím oknem zákazníka. „Spolupracujeme s obchodním oddělením a vycházíme zákazníkům vstříc. Obdobně máme od našeho partnera Amazon nastavena časová okna, kdy musí být sortiment na určených místech v Německu, Itálii, Španělsku. Pořád je to o přesnosti, která je odrazem naší týmové hry,“ uzavírá eD téma ředitel logistiky, který se těší na rozvoj čerstvě rozjetého projektu.
V půlce listopadu eD zahájilo po pilotní zkoušce ostrý provoz takzvaného dropshippingu pro e-shop Alza. Nabídku největšího internetového prodejce tím rozšířily položky ze skladu eD, které logistický tým eD posílá jménem Alzy rovnou ke koncovým spotřebitelům. Pokud se novinka osvědčí podle očekávání, budou si moci obdobně obohatit portfolio i další obchodníci.