Novým manažerem nákupu v čele unity digi-foto a Non-IT je Vojtěch Urban

992
Vojtěch Urban, manažer skupiny nákupu v eD system

Komunikace s dodavateli a zákazníky, budování vztahů na všech úrovních, každodenní spolupráce s týmem a pravidelný data reporting. To jsou hlavní pilíře, na kterých stojí pozice manažera skupiny nákupu v eD. A především jsou to úkoly, které nově tvoří denní náplň Vojtěcha Urbana. Ten pod svá křídla počátkem března převzal unitu digi-foto a stal se tak novým Business unit manažerem eD.

Výběrové řízení na pozici probíhalo v eD interně již od konce roku 2019. Po několika kolech řízení a přes řadu zkušených uchazečů byl po dvouměsíčním rozhodování na pozici vybrán Vojtěch Urban. Přestože je pro něj pozice manažera nákupu nová, práce s unitou digi-foto mu rozhodně cizí není. V eD se o produkty tohoto segmentu staral více než osm let z pozice produktového manažera. A právě dlouhodobá zkušenost s produkty byla jedním z hlavních důvodů, proč se na pozici hlásil i proč byl vedením vybrán jako ideální kandidát.

„V unitě digi-foto pracuji od doby, co jsem v eD, tedy od roku 2011. Myslím, že velmi dobře vidím do problematiky značek v portfoliu, což nejspíše hrálo velkou roli při výběrovém řízení. Na to, jestli pozici manažera nákupu získám, jsem v jednotlivých kolech nemyslel. Byla to pro mne ale skvělá zkušenost, která vyšla, a jsem za to rád,“ vyjádřil se k pozici Vojtěch, oficiálně již nový Business unit manažer (BUM) unity digi-foto.

Aktuálně stojí v čele unity čítající přes dvanáct tisíc zalistovaných položek. Na pozici produktového manažera měl na starosti portfolio o dvou tisících produktech, proto zodpovědnost za kompletní sortiment digi-foto bere jako výzvu, kterou by měl dobře zvládnout. „Máme kvalitní tým a naše portfolio stále rozšiřujeme a selektujeme. Doposud jsem se staral o více než dva tisíce produktů značek Apple, Lamax, Truecam, Hama, Gigaset a dalších. Tedy věřím, že dohled nad celou šíří portfolia zvládnu. Spíše očekávám, že se změní charakter mé práce. Připravuji se na větší míru administrativy, porad a schůzek, což jsem ale předpokládal,“ okomentoval svá očekávání Vojtěch. Zároveň dodal, že k nové roli chce přistupovat s respektem a vysokou mírou zodpovědnosti.

Předávání unity v postupných krocích

Formálně proběhlo předání počátkem března, prakticky bude výměna starý-nový BUM ještě nějakou chvíli pokračovat. Marián Kuzmiak, bývalý BUM pro digi-foto, totiž i nadále zůstává v týmu eD, a tak se na něj může Vojtěch kdykoli obrátit.

V průběhu několika týdnů je navíc společně čekají cesty za klíčovými zákazníky a distributory, na kterých proběhne postupné předávání. Podle Vojtových slov to jde zatím hladce. Díky jeho dlouhodobé práci na unitě digi-foto pro něj není budování vztahů žádnou novinkou. Velkou část dodavatelů i zákazníků zná, proto se bude snažit navázat na pozici BUM tam, kde jako produktový manažer skončil.

A na co se Vojtěch může v oblasti digi-foto dle slov Mariána těšit? Rostoucí zájem o kamery, pokladní systémy i drony, obrovský nárůst poptávky po mobilních telefonech a všem „chytrém”. Zároveň se však musí připravit i na změny, se kterými se v posledních letech potýká distribuční trh. Změny cenové i zákaznické strategie značek nebo také na rychle se vyvíjející tržní prostředí, na které je třeba pružně reagovat.

Vše stojí na dobrém týmu

Naprostým základem je stabilní a kvalitní tým, na který se může manažer unity obrátit. A přesně takový mu Marián předává do rukou. Zároveň dodává, že nosným úkolem jeho nástupce bude právě vedení, motivace a každodenní spolupráce s jeho členy. „Pozici BUM digi-foto jsem vykonával neuvěřitelných deset let. Na co jsem náležitě hrdý, je především náš tým. V dnešní době se jedná o naprostý základ dobrého fungování unity, a proto se tým skládá pouze ze spolehlivých a důsledných lidí se skvělými znalostmi značek,“ vyjádřil se ke členům unity Marián.

A jak je na novou pozici připraven Vojtěch? „Po Mariánovi přebírám dlouhodobě stabilní tým, jehož nejmladší člen je v eD tři roky a ti nejstarší brzy oslaví deset let ve firmě. Na vedení se těším, mám s ním zkušenosti z dřívějška, kdy jsem fungoval na pozici senior produktového manažera. Práce s lidmi mě baví,“ okomentoval Vojtěch, nyní již z čela týmu unity.

Skladba portfolia musí být fresh

Co se týče produktové nabídky unity digi-foto, čítá více než 40 velkých značek a dvanáct tisíc zalistovaných produktů, z toho přes dva tisíce produktů fyzicky skladem. Největšími značkami jsou Canon, Apple, Kingston, Truelife, Polaroid, Dr. Mayer, TrueCam nebo LAMAX. Společně s dalšími menšími dodavateli tvoří ucelenou nabídku fotoaparátů, herních produktů, dronů, kamer do auta, SSD disků a dalších různorodých produktů.

Poslední dvě zmíněné značky, TrueCam a LAMAX, patří v eD k dynamicky se rozvíjejícím. Za posledních pět let se podařilo docílit skokového nárůstu jejich obratu, což je z pohledu bývalého BUM Mariána jedním z největších úspěchů týmu za poslední roky. Zároveň by byl velmi rád, kdyby se i jeho nástupce zaměřil právě na rozvoj menších značek, ve kterých se často skrývá velký potenciál.

V čem vidí příležitost pro rozšíření sortimentu nový BUM? „Potenciál je aktuálně určitě ve smart řešeních. Chytrá domácnost, smart health, drony, elektronika pro domácí mazlíčky, smart watch a smart náramky. Současně s tím i IoT, což jsou zařízení, která jsou vybavena elektronikou, softwarem a senzory, a jsou napojená na síť a schopná si vyměňovat data. Potenciál bude i v zařízeních využívajících rozšířenou realitu,“ okomentoval vývoj segmentu a nové příležitosti pro rozšíření portfolia Vojtěch Urban.

Udržení takové skladby portfolia, která reaguje na aktuální trendy a je zajímavá pro zákazníky, znamená neustálé sledování vývoje trhu a aktivní vyhledávání nových obchodních příležitostí. Jak se s úsměvem shodují Vojtěch i Marián, pečené holuby v eD bohužel nemáme, o získávání nových dodavatelů a rozšiřování portfolia se tedy musí postarat právě tým nákupu v čele s jeho BUM.

Aktualizace k 1. březnu 2020

Sloučení unity NON IT s unitou digi-foto

S březnem přišla další změna, která výrazným způsobem ovlivnila fungování unity digi-foto a s tím i rozsah Vojtěchovy pozice. V rámci eD došlo ke sloučení skupiny nákupu unit digi-foto a Non-IT. Vojtěch má tak nyní na starost obě kategorie, přičemž oblast Non-IT v průběhu března přebral z rukou Petra Krygela.


Vojtěch Urban

manažer skupiny nákupu digi-foto a Non-IT

V obchodu se pohybuje přes třináct let, z toho osm v eD. V roce 2011 nastoupil na pozici produktového manažera unity digi-foto, ve které zůstává dodnes. Aktuálně nově zastává pozici BUM a vede pětičlenný tým. Na práci jej baví především přímý kontakt s novinkami na poli IT a elektroniky. Právě dobrý nákupčí by podle něj měl mít vztah k tomu, co nabízí a orientovat se v portfoliu.

Svůj volný čas tráví sportem nebo s přáteli, a holduje horskému kolu, boulderingu (lezení) a turistice.