Turbulence. Jev nepříjemný pro všechny na palubě, včetně posádky i zkušeného pilota. Všichni vědí, že mohou přijít, přesto dokáží překvapit. Někdy jsou mírné, jindy extrémní, a právě ty dokáží s letadlem pořádně zamávat. Zkorigovat jeho výchylky pak dá opravdu zabrat.
Právě za turbulentní období, jaké ještě nezažil, označil rok 2020 náš pomyslný pilot nákupního oddělení Jan Novák. „Celosvětový výpadek dostupnosti zboží, změna poptávky a následná úprava produktového mixu, enormní růst zájmu v určitých segmentech o desítky až stovky procent… Bylo to velmi náročné období,“ bilancuje rok 2020 ředitel nákupu. Hned nato však hodnotí, že nákupní posádka se i díky aktivní spolupráci s lokálními zástupci značek s celou situací popasovala velmi dobře.
Cíl měly obě strany stejný – zařídit co nejlepší skladovou dostupnost, dostat zboží co nejdříve k zákazníkům eD a vyjít vstříc a postarat se nejen o klienty, ale o celý prodejní řetězec. Zkrátka, aby všem na palubě průlet rokem 2020 nadělal co nejméně vrásek.
Jarní ekonomický lockdown byl zásah z čistého nebe. Nepředvídatelných výšek dosáhla poptávka po zboží, které si lidé pořizovali domů. „V té době šlo logicky o produkty pro online komunikaci a práci z domu. Prodeje sluchátek či mikrofonů rostly o desítky procent, webkamery dokonce o stovky procent. Notebooků a domácích tiskáren jsme prodali o 35 procent více než v předešlém období,“ uvádí Jan Novák s tím, že výrazný zájem byl také o gaming.
S každým vzletem do oblak však souvisí i různá přistání a jinak tomu nebylo ani v případě IT segmentů. V posledních měsících opadl zájem koncových zákazníků o produkty související s cestováním nebo pobytem v přírodě (akční kamery, fotoaparáty, paměťové karty, powerbanky). Firmy zase utlumily své investice, což se projevilo nízkou poptávkou po dražším IT zboží, smart signage řešení, hotelových televizích nebo síťových řešeních pro hotely.
Změna taktiky přinesla růst
IT trh se celosvětově potýkal s neutuchajícím hladem po consumer produktech. Dosavadní výrobní ani logistické kapacity zkrátka nedokázaly pokrýt náhlý enormní zájem. Tým Jana Nováka proto začal měnit taktiku už v době, kdy přicházely první náznaky, že k něčemu takovému dojde. Oddělení nákupu objednávalo zboží na několik kvartálů dopředu, tedy na delší dobu než standardně. Doplnilo nabídku o značky nabízející právě consumer produkty. A ve spolupráci s dodavateli změnilo způsob dopravy, z lodi a vlaku na letadlo, aby co nejrychleji zajistilo dostatek produktů pro zákazníky v Česku, na Slovensku i v Polsku.
„Od léta rosteme více než celkový trh.“
„Nová strategie se začala projevovat od července, soudě podle globálních dat institutu pro průzkum trhu GfK. Tato čísla ukázala, že od léta rosteme více než celkový trh,“ prozrazuje ředitel nákupu.
Ačkoli podzim přinesl v podstatě reprízu jarních událostí, tak výrazné turbulence se zatím neopakovaly. Výrobci v mezičase upravili výrobní kapacity a zaměřili se na nejvíce poptávané segmenty a rychlost mezinárodní logistiky se také zlepšila. S poptávkou na českém trhu ještě zamávaly dotace školám na pořízení výbavy pro distanční výuku, které ještě zvýraznily už tak špatnou dostupnost notebooků do patnácti tisíc korun. V mnoha segmentech jako monitory či memory se však už poptávka i dostupnost vrátily do normálních kolejí. Kompletní ustálení trhu pak Jan Novák očekává po Novém roce.
Dvacítka nových značek a přesun zboží do Ostravy
V průběhu covidových turbulencí 70členný nákupní tým nezahálel ani v získávání nových značek. Těch přibylo v nabídce více než dvacet. Největší radost řediteli nákupu udělalo rozšíření oficiální distribuce Synology ze Slovenska i do České republiky a zisk statutu oficiálního distributora značky PocketBook.
„Nové značky jdou získat i takzvaně zezdola.“
„V prvním případě za tím stojí dlouhodobě dobré výsledky celého týmu. Ty se přetavily v oficiální kontrakt. U PocketBooku to bylo vyloženě o aktivní práci produktového manažera. Potvrdilo se, že kontrakty a nové značky jdou získat i takzvaně zezdola, což je obrovská inspirace pro ostatní kolegy,“ chválí zkušený lídr. Připomíná i další novinky v portfoliu – Netatmo, Hikvision, Cooler Master, Bitdefender, Baseus, COTEetCI, Turris, Oukitel, Nextbase, Naturehike či rozšíření oficiální distribuce Brother i na Slovensko.
Zatímco nákupní oddělení plnilo tyto tradiční i méně tradiční výzvy, eD finišovalo sjednocení česko-slovensko-polské logistiky. To znamenalo přesun veškerého zboží z Bratislavy do Ostravy, uzavření slovenského skladu a přerod toho ostravského v jediné distribuční centrum, což nastalo v listopadu. „Ačkoli máme dnes sjednocenou logistiku se skladem v Ostravě, skladová dostupnost zůstala na stejné úrovni. Zároveň platí, že zákazníci nadále dostanou zboží do 24 hodin, ať jsou z Česka, Slovenska či Polska,“ připomíná ředitel nákupu. Do budoucna má však centralizace přinést mnohem více – snazší investice do procesů a technologií, lepší koordinaci s dopravci i inovace v možnostech doručování.
Další meta? Marketplace pro SaaS obchod
Právě strategické inovace jsou jedním z hlavních pilířů čtyřleté strategie, kterou eD začalo realizovat v roce 2020. Patří mezi ně především inovativní nástroje, jako je již spuštěný vlastní analytický nástroj eD analytics. Cenná data, která jeho uživatelům přehledně shromažďuje a analyzuje, pomáhají od léta IT značkám i nákupnímu oddělení eD.
Tým Jana Nováka zároveň nově spolupracuje na přípravě brand pages, komplexních prodejních webových stránek. Příkladem je v srpnu spuštěná online prezentace pracovních stanic Lenovo. IT značkám tímto eD pomáhá prezentovat produkty i celkovou image přesně podle jejich představ a potřeb, a to pro celý prodejní řetězec. Tato nová služba vznikla díky spolupráci s holdingem Digital First Marketing Group, který je již přes rok součástí skupiny eD group a pomáhá eD i vybraným značkám lépe a efektivněji komunikovat a cílit na klienty.
„Resellerům přineseme novou produktovou kategorii.“
V roce 2021 hodlá nákupní oddělení v inovacích dále pokračovat. „Po důkladném pilotu s vybranými resellery, který proběhl v posledním čtvrtletí 2020, plánujeme nasadit náš marketplace pro prodej softwaru jako služby – model SaaS. Resellerům díky tomu přineseme komplet-ní novou produktovou kategorii,“ prozrazuje Jan Novák.
Obecně pak IT trh podle něj čeká růst DaaS obchodu i jiných služeb a větší podíl digitální transformace. Právě v těchto oblastech má eD ambice inspirovat i edukovat své obchodní partnery a připravit je tak na nové podmínky na distribučním trhu.